Help mij van al die pagina’s tekst een boek te maken. Alles is er, maar het is geen boek!
Dat was een begrijpelijke noodkreet van mijn klant. In dit artikel lees je hoe ik dat samen met haar heb aangepakt. Een aanpak die ook voor jou kan werken.
Hoe krijg je al je kennis en ervaring in een boek?
Hoe geef je echt waarde aan je lezers? Om antwoord te krijgen op deze vragen dien je eerst de volgende stappen te nemen:
Stap 1: Je ideale lezer
Bepaal voor je gaat schrijven wie jouw ideale lezer is. Maak er een persoon van met een naam, geslacht en uiterlijk. Wat is de pijn van jouw ideale lezer? Wat is jouw oplossing? Werk dit helemaal uit.
Stap 2: De structuur van je boek
De volgende stap is de structuur van je boek bepalen. Dat is veel werk, maar achteraf scheelt het je zoveel tijd. Begin met een opzet. Welke hoofdstukken ga je schrijven? Maak de inhoudsopgave. Hoe beter de structuur, des te sneller het schrijven gaat.
De geboorte van een boek
Mijn klant Ingrid Smit had al heel veel geschreven, maar de twee stappen hierboven had ze voor onze samenwerking overgeslagen. Daarom was haar boek nog steeds niet af, terwijl ze al jaren aan het schrijven was. De rode lijn ontbrak en ze nam de lezer niet bij de hand het verhaal in. Het was meer een berg tekst met parels in de modder.
We werkten samen aan haar ideale lezer en kozen voor een bepaalde vorm en insteek voor haar boek:
- Het persoonlijke verhaal van Ingrid over haar diabetes
- Tips voor mensen met diabetes type 1
Je ideale lezer, de vorm en insteek van je boek en de structuur bepalen ook de schrijfstijl
Deel 1, het persoonlijke verhaal van Ingrid (autobiografisch), leest als een spannend boek. Er staan meer dialogen in en Ingrid heeft minder tussenkopjes gebruikt. Het gaat hierbij echt om herkenning voor de lezer.
Deel 2 draait om kennis delen zodat de lezer handvatten krijgt hoe te leven met diabetes type 1. Dit deel is veel korter en krachtiger geschreven en bij veel tips staan ‘bullets’.
Kortom: bepaal vooraf je vorm en insteek en de structuur, anders moet je heel veel herschrijven.
Hoe helpt een schrijfcoach je?
Ingrid en ik hebben heel veel gespard. Live in de natuur, via Skype en telefonisch. En als ze het even niet meer zag zitten, belde ik haar of stuurde ik haar een bericht. Het is echt haar boek. Het gaat om de eigen stem van de auteur. Ik coach en motiveer alleen maar en geef feedback.
En dan is het écht een boek
“En toen moest ik huilen”, vertelde Ingrid toen ze het prachtige voorwoord van Bas van de Goor (ex-deelnemer Olympische Spelen) ontving. En ze zei het weer toen ze haar boek echt in haar handen had. Ik pinkte ook een traantje weg. We hebben zo hard gewerkt samen en gelachen en gehuild.
Een boek schrijven is een proces. Maar het is gelukt. Op 14 november 2016 is de boekpresentatie van ‘De kracht van diabetes’ in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Daar nemen Bas van de Goor, haar endocrinoloog en haar diabetesverpleegkundige een exemplaar in ontvangst. En ik natuurlijk ook als haar schrijfcoach.
Waarom een boek schrijven?
De belangrijkste reden dat mijn klanten een boek willen schrijven, is dat ze echt waarde willen geven en meer mensen willen bereiken. Natuurlijk is een boek schrijven belangrijk voor hun expertstatus en daarom ook voor hun business. Maar de lezers écht iets bieden, daar draait het om. En dat is Ingrid met haar boek zeker gelukt. Dit boek gaat levens veranderen.
Wil jij ook een non-fictieboek schrijven?
Wil jij ook waarde geven, je expertstatus bevestigen en een boost geven aan je bedrijf? Denk je aan schrijfcoaching? Neem contact op voor een gratis gesprek.
Heheh !
Best spannend allemaal, zo’n boek schrijven. Ik vind het best leuk ook: hoe je zelf groeit terwijl je je boek laat worden !
Dankjewel ! Jolanda ! Heel ver-rijk-end !