Gastblog door Donald Suidman

Uitgever of je boek in eigen beheer uitgevenJe boek uitgeven, wat zijn de routes?

Elke auteur die zijn boek de wereld in wil helpen staat voor de vraag: hoe pak ik dat aan? De belangrijkste keuze is: doe ik het zelf of schakel ik professionele hulp in? Dit zijn de meest gangbare routes en hun voor- en nadelen:

  1. Alles zelf doen

Kun je alles zelf regelen? Je idee omzetten in een plan, aantrekkelijk en toegankelijk schrijven, je tekst corrigeren, een omslag en lay-out ontwerpen, de marketing doen? Dat kan. Het geeft veel voldoening, en brengt ook veel gedoe met zich mee waar je misschien niet op zit te wachten.

Wil je dat je boek via Bol.com en via boekwinkels te bestellen is, dan moet je distribueren via CB (voorheen Centraal Boekhuis). Dat vindt de boekhandel in elk geval erg handig. Een aansluiting bij CB is echter prijzig, zeker als je maar één titel hebt. Je kunt daar een ‘compacte’ aansluiting nemen voor zo’n 30 euro per maand. Of je kunt je aansluiten bij een van de clusteruitgevers, zoals De Vrije Uitgevers, die een CB-aansluiting delen. Zorg dat je een ISBN aanvraagt en een barcode laat maken voor achterop, en je boek kan de winkel in.

De voordelen van zelf doen zijn uiteraard dat je maximaal zeggenschap hebt over je boek en hoe het wordt gepresenteerd. Nadeel is dat er nogal wat bij komt kijken waar je misschien geen verstand van hebt (‘Wat is een goede titel?’) of waar je liever geen tijd aan besteedt. Veel auteurs vinden het bijvoorbeeld prettig dat een uitgever reclame maakt voor hun boek en de pers benadert, zodat ze niet met zichzelf hoeven te leuren.

Je kunt jezelf een deel van de sores besparen door te publiceren via een self publishing platform zoals Brave New Books. Dit soort platforms kunnen het drukwerk voor je regelen en ook de verkoop via de boekhandel (en dus CB). Marketing doen ze meestal niet voor je, veel van deze platforms doen niet veel meer dan je boek printen. Ook begeleiding om je manuscript te voltooien is er meestal niet bij. De ervaring leert dat veel auteurs moeite hebben om van idee naar plan te komen, om de doelgroep, de inhoud en de toon precies te bepalen en om keuzes te maken voor lay-out en druk. Je betaalt bij zo’n platform trouwens ook flink voor elk boek dat je zelf afneemt.

  1. Een traditionele uitgever vragen

Wil je een gerenommeerde uitgever met een geroutineerde marketingafdeling en korte lijntjes naar de boekwinkels? Dan moet je je plan opsturen aan zo’n uitgever. Er bestaat een kans dat je niks meer hoort, of dat ze nee zeggen. Maar als ze jouw idee zien zitten, dan gaan ze je helpen en hoef je meestal zelf niet te investeren. Een klassieke uitgever geldt voor recensenten en lezers meestal als een kwaliteitslabel dat ook een positieve uitstraling op jou heeft.

Nadelen zijn – behalve dat ze vaak nee zeggen en je deze route dan sowieso niet kunt kiezen – dat je weinig zeggenschap hebt over hoe je boek eruit ziet en hoe het wordt geredigeerd. Van de opbrengst krijg je maar een klein percentage en het valt vaak ook niet mee om deze uitgever ertoe te bewegen om je boek te blijven promoten als het na een paar maanden niet meer zo goed verkoopt. Wil je zelf boeken verkopen of uitdelen, dan moet je ze kopen bij de uitgever. Je krijgt wel korting.

  1. Self publishing met hulp

Er is ook een aantal uitgevers dat je helpt om zelf je boek uit te geven. Meestal zijn deze uitgevers gespecialiseerd in een bepaalde markt of een bepaald genre. Ze kunnen je helpen van begin tot eind, en je kunt afspraken met ze maken over wat ze wel en niet voor je doen. Ze zorgen allemaal dat je boek te koop is in de boekhandel en ze kunnen ook publiciteit en promotie verzorgen. Bij zo’n uitgever moet je doorgaans zelf investeren in redactie, lay-out en drukwerk, maar je kunt daardoor ook een veel hoger percentage van de opbrengst krijgen. BigBusinessPublishers en S2 uitgevers zijn voorbeelden van zulke uitgevers.

Voordeel van samenwerken met zo’n uitgever is dat je professionele hulp krijgt en allerlei gedoe kunt uitbesteden. Bovendien heb je maximaal zeggenschap over je boek. Nadeel is uiteraard dat je zult moeten investeren. Redactie, begeleiding, lay-out en drukwerk kosten al gauw zo’n 4- tot 7000 euro. Wil je dat via verkoop terugverdienen, dan moet je minimaal zo’n 750 boeken verkopen.

Vooral ondernemende auteurs die via hun boek een podium willen krijgen voor hun expertise of dienstverlening kiezen steeds vaker voor deze route. Veel van deze auteurs willen meer lezingen verkopen of hun expert-status onderstrepen doordat ze kunnen vertellen dat ze de auteur zijn van… Het terugverdienen van de investering hoeft daardoor niet alleen via verkoop van het boek te gebeuren.

Hoe bepaal ik mijn route?

Naar mijn idee moet je jezelf een paar simpele vragen stellen: Kan ik het zelf? Wil ik het zelf? Zijn traditionele uitgevers geïnteresseerd in mijn boek? Ben ik bereid en in staat om te investeren?

Donald Suidman - uitgever

 

Donald Suidman is uitgever bij BigBusinessPublishers. Deze self publishing uitgeverij helpt vooral trainers, consultants en adviseurs aan een boek, het beste visitekaartje dat er is.

 

 

Welke route kies jij en waarom? Laat het onder aan deze blog weten.