Welke vragen stel je aan een uitgever?“Ik heb al een uitgever voor mijn boek!” Dat is een opmerking die ik nog weleens hoor als ik auteurs spreek. Als ik dan wat vragen stel, blijkt vaak al snel, dat de auteur het idee heeft dat een traditionele uitgever geïnteresseerd is in zijn manuscript, maar dat het in de praktijk gaat om een grote investering, weinig hulp en/of het afstaan van auteursrechten voor een langere tijd. Is er wél sprake van een reguliere uitgever, dan is de auteur vaak zo blij, dat hij vergeet om naar zijn eigen rechten te kijken. Welke vragen stel je aan een uitgever voor je je boek uit handen geeft?

Uitgever of in eigen beheer?

Verdiep je altijd eerst in de verschillende manieren van publiceren voor je met iemand in zee gaat.

  • Gaat het om een traditionele uitgever die zorgt voor de redactie, vormgeving, het drukken en een (klein) deel van de promotie?
  • Gaat het om selfpublishing met hulp? Moet je inderdaad zelf investeren, maar staat er dan professionele hulp tegenover?
  • Of gaat het om puur het drukken van jouw boek, een melding bij Centraal Boekhuis en meer niet? Accepteren ze zonder redactie jouw manuscript, moet je verder alles zelf doen, maar willen ze in ruil wel dat je een groot aantal boeken zelf afneemt? Of bieden ze je een wurgcontract waarbij je je copyright afstaat?

Gefeliciteerd met je boek en de uitgeverDe naam ‘uitgever’ is niet beschermd. Iedereen mag zich zo noemen. Dus zorg goed voor jouw boek!

Er zit veel tijd, energie en liefde in je boek, dus zoek iemand met liefde voor boeken of geef het zelf uit.

Stap 1 is natuurlijk om je eerst zelf te verdiepen in de uitgeefwereld. Kijk op de websites van uitgevers:

  • Welke boeken geven ze uit?Welk genre en wie behoort tot de doelgroep?
  • Vragen ze een investering? En wat doen ze daarvoor?
  • Wat verwachten ze van auteurs?
  • Heb je te maken met een uitgever? Of met iemand die klakkeloos jouw boek drukt met een slechte cover en de spelfouten?

Welke vragen stel je aan een uitgever voor je een contract tekent?

  • Welke ondersteuning biedt de uitgever jou? Denk hierbij aan de redactie van je boek, de vormgeving en boekpromotie.
  • Welke invloed heb jij? Kun je mee beslissen over de cover en bijvoorbeeld de achterflaptekst?
  • Welke kwaliteit cq uitvoering krijgt je boek? Een goede drukker is erg belangrijk. Denk aan je omslag, papiersoorten de manier van binden.
  • Wie is de redacteur en kun je vooraf kennismaken? Waar let de redacteur op? Vraag een cv van hem of haar? er vooraf ook een proefdruk die je na kunt lezen?
  • Hoeveel bedragen de royalty’s per verkocht boek? Bij een reguliere uitgever liggen de percentages tussen de 5 à 10%. En dat is ook logisch, want de uitgever investeert in jouw boek. Voor jou zijn er geen kosten. En een groot deel van het geld gaat naar de boekhandels. Geef je je boek in eigen beheer uit? Dan houd je veel meer over, maar dan betaal je ook zelf voor de redacteur, vormgever, illustrator, de drukker en de commissie van de boekhandel.
  • Kun je je eigen boek met korting inkopen? Zo ja, wat is die korting? Dit is handig als je het wilt gebruiken bij trainingen, wilt verkopen bij lezingen of weg wilt geven als relatiegeschenk.
  • Wat is de oplage voor jouw boek?
  • Maakt de uitgever samen met jou een marketingplan?
  • Wat doet de uitgeverij aan promotie voor je boek? Denk aan (online) promotie, een folder, een banner, of de boekpresentatie. Het is een illusie dat een uitgever de hele boekmarketing op zich neemt. Dat budget is er niet, of het gaat naar de schrijvers met grote namen. Daarnaast ben jij de auteur, dus een groot deel van de boekpromotie zul je toch echt zelf moeten doen. Vraag daarom ook naar jouw rol. En vraag jezelf vooraf af of je dat ook wilt en kunt? Beide partijen willen een hoge verkoop. Ga niet achterover leunen en achteraf de uitgever de schuld geven. Het is jouw boek!
  • Zorgt de uitgever ervoor dat jouw boek bij het Centraal boekhuis ligt? Dit betekent dat (online) boekhandels het daar kunnen bestellen.
  • Promoot de uitgever je boek bij de boekhandels? Dat de boekhandelaren jouw boek bij het Centraal Boekhuis kunnen bestellen, wil niet zeggen dat ze dat ook doen. Bij een debutant is daar echt meer voor nodig. Heeft de uitgever een salesmedewerker die contact heeft met boekhandelketens? Is er een professionele brochure? Op welke manier gaat de uitgever zorgen voor verspreiding? Dan nog: verwacht niet dat jouw boek overal bij de boekhandel komt te liggen.
  • Wanneer verschijnt je boek? Kun je daar zelf invloed op uitoefenen? Denk aan de ‘Dag voor Diabetes’ als je boek daarover gaat. Soms is er een haakje voor de verschijningsdatum. Dus eenaanknopingspunt met jouw boek.
  • Wat is de rol van de uitgever bij je boekpresentatie qua promotie of financiële bijdrage? In de meeste gevallen regel je dit zelf, maar vraag dit vooraf.
  • Belooft de uitgever jou gouden bergen? Wees dan wantrouwig, want dit is niet reëel voor een onbekende auteur.

Ben je tevreden met de antwoorden? Gefeliciteerd! Teken het contract, trek en fles champagne open en ga aan de slag. Vergeet niet om goed na te denken over je boekpromotie.

Twijfel je? Vraag advies of bekijk eerst een voorbeeld modelcontract.

Ik wens je heel veel succes!