Podcast 2 Boek schrijven en boekpromotie met Petra IulianoDelen en waarde geven. Ik word er blij van. Natuurlijk hoort dat bij marketing, maar het is ook gewoon heel fijn als je andere mensen kunt helpen om nieuwe stappen te zetten in hun persoonlijke of zakelijke succes. Dat doe ik door jou te supporten bij het schrijven en promoten van je boek en bij het zorgen van de juiste mindset. Als ik er met anderen over praat, hoor ik heel vaak: ‘Maar als ik al mijn kennis en ervaring deel, dan komt er niemand meer op mijn trainingen!’ Dat is toch echt een vergissing. Marketing zorgt juist voor groei van je bedrijf en zeker voor het geven van waarde. Want zo profileer jij je als expert.

 
50 verdienmodellenProfileer je als expert
Hoe zorg je ervoor dat anderen jou nog meer als expert gaan zien? Schrijf waardevolle blogs en je potentiële klanten gaan jou vinden, schrijf een boek en verhoog je expertstatus.

Wat doet een boek dan voor jou als persoon, je bedrijf en je zelfvertrouwen? Ik vroeg het Petra Iuliano. Petra is business strateeg en marketing zit in haar bloed. Samen met Jeanet Bathoorn schreef ze het boek ’50 Verdienmodellen’. Een boek dat je inzicht geeft in verdienmodellen en de impact van (online) zichtbaarheid.

Ik vroeg aan Petra hoe dat nu werkt bij haar, een boek schrijven. Ze antwoordde: “Ik start met een boekidee en al schrijvend krijg ik meer ideeën. Een boek schrijven is een creatief proces. De volgende keer ga ik wel meer tijd besteden aan de voorbereiding, want dat scheelt je uiteindelijk veel tijd.”

Wat zijn haar belangrijkste tips voor jou?

  • Schrijf elke dag en blok vaste tijden.
  • Schrijf eerst je profitboek, zodat je bedrijf groeit en pas daarna je passieboek.
  • Geef echt waarde, schrijf niet alleen voor de marketing.
  • Neem je boek mee in je marketingmodel en koppel het aan je bedrijf.
  • Maak een uniek stappenplan voor jouw bedrijf en gebruik dit voor het schrijven van je boek.
  • Geef veel weg. De meeste mensen kunnen het niet zelf. Ze hebben jou nodig om alle puzzelstukken uit je boek aan elkaar te breien. Begeleiding is behoorlijk essentieel.

Luister naar de podcast voor de andere tips van Petra Iuliano.

Wat levert het schrijven van een boek je op?
De experts zijn het erover eens: Een boek schrijven kost veel tijd, geld en energie, maar het levert je ook veel op:

  1. Het zorgt voor structurering van je kennis
  2. Je ontdekt hoeveel kennis je hebt
  3. Je persoonlijke eigenwaarde groeit
  4. Je groeit als mens en ondernemer
  5. Je krijgt een grotere expertstatus; zeker in Nederland nemen mensen je veel serieuzer als je een boek schrijft
  6. Je hoeft minder aan sales te doen, mensen komen zelf naar je toe
  7. De prijs van je aanbod kan hoger of is minder een bezwaar
  8. Mensen werken graag met iemand die een boek heeft geschreven
  9. Dat boek draagt bij aan de groei van je bedrijf
  10. Een boek is een langdurig visitekaartje

Wil jij ook een boek schrijven en je profileren als expert? Kun je daar hulp bij gebruiken? Tijdens mijn schrijfcoachingstraject denk ik mee over je boek en de koppeling aan je bedrijf.  Dus neem contact op en schrijf je profitboek!