De stappen van je boek

Stappenplan boek schrijven & promoten

Een boek schrijven. Veel ondernemers zien ertegenop. Houd het resultaat van je boek voor ogen: waarde geven, je kennis delen, bevestiging van je expertstatus, meer klanten, een hogere omzet en natuurlijk je naam op een boek. ;-)  Maar welke stappen zijn er allemaal voor het schrijven, promoten en publiceren van je boek?  Als je een checklist of stappenplan boek schrijven & promotie hebt, weet je precies wat je wanneer moet doen en kun je je boekpresentatie vast gaan plannen.

Je deelt je schrijfproject op in afgebakende stappen, dat maakt het overzichtelijk. Hoe je aan zo’n stappenplan c.q. checklist komt? Ik geef je een sneak preview in dit blog.

Stap 1: Neem de beslissing dat je je boek gaat schrijven

Je begint met die beslissing te nemen. Dit klinkt als een open deur, maar het is essentieel. Bij die beslissing nemen hoort ook commitment. Anders ga je over 5 jaar nog steeds een boek schrijven… Wees eens eerlijk. Heb je die beslissing echt genomen? Hoe ver ben je nu al met het schrijven van je boek? Of roep je nu: ik heb geen tijd, over mijn onderwerp zijn al zoveel boeken geschreven… Als je je verhaal wilt delen, is het toch echt nu het perfecte moment om je boek te schrijven. Hoe neem je nu echt die beslissing en zorg je ervoor dat je je boek ook binnen je deadline publiceert? Een duidelijk plan helpt.

Neem vandaag de stap

Inspiratie is een belangrijk onderdeel bij het schrijven, maar commitment en doorzettingsvermogen zijn misschien wel belangrijker. Maak afspraken met jezelf en anderen, en begin nu! Soms zal het niet lukken, geef niet meteen op, en begin te schrijven. Stop op een hoogtepunt zodat je weet waar je morgen verder gaat met schrijven.

Stap 2: Bepaal je onderwerp

Wat is het onderwerp of het thema van jouw boek? Over welk onderwerp krijg jij de meeste vragen van je klanten? Welk boek wil jij nu schrijven? Je passieboek of je profitboek?

Stap 3: Bepaal je ideale lezer

Wie is je ideale lezer? Dat is een persoon, niet je doelgroep. Maak het zo specifiek mogelijk. Wat is het geslacht, uiterlijk, de woonplaats? Welke hobby’s, heeft jouw ideale lezer, welke social media bezoekt hij of zij? En welke boeken leest je ideale lezer? Maak daarna een mindmap of moodboard van je ideale lezer. Houd tijdens het schrijven deze lezer voor ogen.

  • Stap 4: Baken je onderwerp af
  • Stap 5: Schrijf je achterflaptekst
  • Stap 6: Bepaal de structuur van je boek

De Boekplanner en Zorg dat jouw boek er wél komtNu heb je de voorbereiding achter de rug. Hoe ga je nu verder? De eerste 3 stappen helpen je bij de start van je boek. Maar er is natuurlijk nog veel meer. Daarom schreven Jolanda Pikkaart en Esther van der Ham voor jou de ‘Boekplanner – 52 weken focus op je boek’ en het bijbehorende boek: ‘Zorg dat jouw boek er wél komt’. Zodat je al die plannen en stappen weer kwijt kunt in de Boekplanner. En ook voor evaluatie van je schrijfproject is er ruimte.

Wat zijn die overige stappen?

Stap 7: Ga schrijven

Stap 8: Boekpromotie

Stap 9: Publicatie

Stap 10: Boek & business

Hoe houd je overzicht?

Een boek schrijven en promoten het is een hele klus. Je wil natuurlijk niets vergeten. Zeker niet als je je boek ook nog in eigen beheer gaat uitgeven. De eerste stappen heb je nu gezet. Nu is het tijd voor het echte werk. Wil je echt overzicht en een gedegen stappenplan? En een goede boekplanning? Ga dan aan de slag met de Boekplanner en het bijbehorende boek ‘Zorg dat jouw boek er wél komt’. Je krijgt er gratis een checklist en een gratis online programma bij.