Wat beloof jij je lezers? Krijgen ze inzichten door jouw levensverhaal? Zorgt jouw boek ervoor dat ze even niet aan hun dagelijkse beslommering denken? Of dat ze op het puntje van hun stoel gaan zitten?
Schrijf je non-fictie? Dan is je lezersresultaat essentieel. Welke ontwikkeling maakt de lezer door als hij jouw boek leest? Welke vraag of welk probleem heeft hij? En welk antwoord of oplossing geef jij in je boek?
Verleid om te kopen
Een boek schrijven is een ding, maar je wilt het natuurlijk ook verkopen. Daarvoor is je lezersresultaat erg belangrijk. De lezer is op zoek naar vermaak, inzichten, spanning, persoonlijke ontwikkelingen of groei van zijn bedrijf. Schrijf je een zakelijk boek? Dan heeft jouw ideale lezer een probleem of een vraag. Hoe gaat jouw boek hem daarbij helpen? En welke stappen zijn er daarna?
Deel je geluk
De lezersbehoefte is per genre verschillend. Maar het is altijd een onderdeel van de aankoopbeslissing. Neem het verlangen van je lezers daarom serieus. Check het vooraf bij je proeflezers, je schrijfcoach of de uitgever.
Ben je tevreden? Deel dan je geluk. Je lezersbelofte noem je op de achterflap, in je boekpitch en waarschijnlijk in je inleiding. Het is de reden dat de lezer jouw boek koopt en daarom dus heel belangrijk. Neem het dus ook mee in je boekmarketing.
Wat beloven wij jou?
In de praktische boekplanner vind je een 52 weken kalender voor al je acties en heel veel praktische schrijftips van deze twee experts. De Boekplanner helpt jou om op efficiënte en geïnspireerde wijze je boek nu echt (af) te schrijven en uit te geven.
Wat is jouw lezersbelofte?
Ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig naar jouw lezersbelofte. Deel je het onder dit blog?
Geef een reactie