Dé uitgeversdag: Hoe vind ik een uitgever voor mijn boek?

Hét unieke moment om meer te leren over het publiceren en promoten van je boek en om in contact te komen met een uitgever.

Een hele dag over het publiceren van je boek!

Uitgeversdag: Hoe vind ik een uitgever?
Uitgeversdag: Hoe vind ik een uitgever?

Dit ben jij:

  • Je schrijft een management- of businessboek.
  • Je schrijft persoonlijke non-fictie: een levensverhaal of een familieroman.
  • Je schrijft fictie: een kinderboek, thriller of roman.
  • Je manuscript is (bijna) klaar.
  • Je bent op zoek naar een uitgever.
  • Je weet niet hoe je je boek op de juiste manier onder de aandacht brengt van een uitgever.
  • Je twijfelt tussen een reguliere of een selfpublishing uitgever.
  • Je bent op zoek naar tips voor je boekmarketing.
Jolanda Pikkaart uitgeversdag
Uitgeversdag Marelle Boersma

Goed nieuws!

Wij gaan je helpen op 16 oktober 2018!

Na deze uitgeversdag

  • Weet je het verschil tussen traditionele en selfpublishing uitgevers.
  • Weet je hoe je een uitgever kunt vinden.
  • Weet je de stappen voor je bookproposal.
  • Heb je een goede boekpitch.
  • Weet je wat wel en niet werkt voor boekmarketing.
  • Weet je waar boekhandelaren op letten bij de inkoop.
  • Heb jij nieuwe contacten met schrijvers, schrijfcoaches, uitgevers en andere experts.
  • Weet je de do's en don'ts voor het opsturen van je manuscript.
  • Snap je het belang van een goede synopsis.
  • Weet je het belang van de begeleidende brief of een bookproposal.

Klaar om te starten?

Dinsdag 14 november was de derde uitgeversdag. En er staat alweer een nieuwe gepland voor 16 oktober 2018.

De prijs en de locatie zijn nog niet bekend. Geef je vast op als je geïnteresseerd bent, dan houden wij je op de hoogte. Dit jaar waren we snel uitverkocht.

Uitgeversdag 16-10-2018

Ik heb interesse in een Uitgeversdag. Houd mij op de hoogte.

privacy Ik wil ook graag de schrijftips ontvangen

Wie zijn wij?

Marelle Boersma

Marelle Boersma: Ik schrijf boeken over actuele misstanden, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen. Er zijn inmiddels al veel thrillers verschenen die diverse prijzen hebben gewonnen, waaronder de bestsellers Ik volg je en Vals Alarm, waarvan 85.000 exemplaren zijn verkocht.

Als schrijfdocent streef ik er altijd naar om het beste in je naar boven te halen. Diverse cursisten zijn daardoor inmiddels gedebuteerd, zowel met thrillers en kinderboeken, als met autobiografische romans. Ik geef diverse schrijftrainingen; mijn schrijfweekenden in Nederland én de verschillende schrijfweken in de Algarve zijn erg populair vanwege de combinatie van mijn eigen schrijfervaring met gedegen kennis van de schrijftechniek. Mijn schrijfonderwijs is officieel geregistreerd bij het crkbo.

Jolanda Pikkaart dé kleurrijke schrijfcoach boek schrijven, boekpromotie en mindset

Jolanda Pikkaart: Ik ben schrijfcoach en auteur:  ik help jou als ondernemer om een authentiek boek te schrijven met impact, zodat je lezers nieuwe stappen zetten in hun persoonlijke of zakelijke succes. Als kleurrijke schrijfcoach neem ik je bij de hand en help je bij alle hobbels. Of het nu gaat over je teksten, je mindset, de publicatie of je boekpromotie. Ik combineer schrijven, mindset en boekpromotie, zodat je boek en je business elkaar versterken.

Mijn klanten schrijven vooral non-fictieboeken of levensverhalen, maar ook fictie. Er zijn al verschillende boeken gepubliceerd. Zowel managementboeken als levensverhalen. Ik begeleid ook de stap naar een uitgever of uitgeven in eigen beheer. Daarnaast help ik mijn klanten met boekmarketing. Van boekidee tot de boekpresentatie, ik zorg ervoor dat je je deadline haalt. Het is tijd voor je boek!

Het is tijd voor een uitgever...!

Wie waren de expert in 2017?

Ilse Karman

Ilse Karman is eigenaar en uitgever van De Crime Compagnie, een uitgeverij die zich heeft gespecialiseerd in thrillers. Haar focus ligt onder andere op de nieuwe media en e-books.

Ilse Karman, Uitgeverij De Crime Compagnie
Marcel Roozeboom en Maarten Snel

Futuro Uitgevers is een moderne, op de toekomstgerichte multimediale uitgeverij die vanuit ‘de inhoud’ de samenwerking aangaat met experts en auteurs. Ze geven managementboeken uit en ook fictie. Sinds hun start in 2015 zijn al 43 titels verschenen: 27 boeken voor professionals en 16 boeken voor consumenten.

Marcel Roozeboom en Maarten Snel, Uitgever Futuro Uitgevers
Esther van der Ham

Esther van der Ham heeft een uitgeverij die fijne boeken uitgeeft, ook over ingewikkelde onderwerpen. Van voorleesboeken over pesten tot dóórleesboeken over verslaving. En van tienerboeken over verlies tot creatieve boeken om zelf ontspannen te tekenen of te schilderen. Zeker ook boeken voor volwassenen, van roman tot autobiografisch. Een boek moet raken is haar uitgangspunt.

Haar tip: Zorg dat als je je manuscript opstuurt naar de uitgever, dit er netjes en verzorgd uitziet. Haal de taalfouten eruit, zorg voor goed lopende zinnen in correct Nederlands. Maak het de uitgever zo makkelijk mogelijk.

Esther van der Ham, Uitgeverij de Droomvallei
Esther van de Ven

Esther van de Ven regelt de sales voor uitgeverij Unieboek Spectrum. Deze uitgeverij is bekend door succesvolle uitgaven op het gebied van non-fictie: lifestyle, gezondheid, ouderschap, populaire psychologie, culinair, wijn, persoonlijke ontwikkeling, geschiedenis, actualiteit, memoires, waargebeurde verhalen, literaire non-fictie, management, populaire wetenschap, journalistiek, kinderboeken, young adult, reisgidsen, woordenboeken, naslagwerken en cadeauboeken.

Haar tip: Zorg voor een sterke titel die aansluit bij je verhaal, maar gelijk vragen oproept, nieuwsgierigheid opwekt. Een titel die de lezer lokt om het boek op te pakken, de flaptekst te lezen en het boek te kopen.

Esther van de Ven, Salesexpert van Uitgeverij Unieboek / Het Spectrum
Geerhard Bolte Uitgever Haystack

Geerhard Bolte werkte jarenlang als financieel-economisch journalist voor tijdschriften en schreef boeken. In 2003 richtte hij Uitgeverij Haystack op en bouwde hij aan een fonds met managementboeken die hij zelf ook zou willen lezen. Geerhard begeleidt graag (beginnende) auteurs en zet als eindredacteur regelmatig het mes in een manuscript.

Zijn tip: Een kansrijk boek begint met een originele invalshoek. Een boek over leidinggeven is er al, maar een boek dat laat zien hoe je een betere manager kunt worden als je openstaat voor tegenspraak is bijzonder. Titel en flaptekst, structuur en stijl kun je vervolgens afleiden van die invalshoek. Klim dus niet meteen in de pen, maar begin met een goed idee en een doortimmerd plan. En leg dat in een zo vroeg mogelijk stadium voor aan een uitgever of een redacteur, als ze het een goed plan vinden zullen ze je graag helpen.

Geerhard Bolte Uitgever Haystack, Uitgever Haystack
Marije van den Bovenkamp

Marije van den Bovenkamp heeft als eindredacteur van diverse auteurs hun manuscript of (e)boek mogen redigeren. Voor haar is dat echt een cadeautje om te doen. Ze checkt een manuscript op spelling, grammatica, duidelijke en begrijpelijk taal, interpuncties en consistent taalgebruik. Om een foutloos en professioneel boek te publiceren, kun je niet zonder eindredacteur of corrector.

Haar tip: Lees je teksten altijd hardop voor; dan hoor je welke zinnen nog niet zo lekker lopen en welke stopwoordjes jij gebruikt! Handig voor het redigeren.

Marije van den Bovenkamp, Schrijfzin
Sanne Visch

Sanne Visch houdt zich actief bezig met de kennisdeling rondom het schrijven en uitgeven van boeken. Ze is intermediair tussen auteurs en aanbieders in de markt, ze geeft webinars over uiteenlopende onderwerpen (van het afronden van het manuscript tot het vermarkten van je boek), ze redigeert manuscripten en ondersteunt meerdere auteurs bij de boekpromotie.

Haar tip: Stel jezelf, bij alles wat je op de omslag van je boek plaatst, de vraag: draagt dit bij aan de verkoopbaarheid van mijn boek? Zo niet, laat het dan weg.

Sanne Visch , Boekschrijven.nl / BoekenGilde
Aletta Armee

AlettaArmee is video-expert met een twist. Zij is in staat om van ieder verhaal een visueel beeld te maken. Visual storytelling is een combinatie van tekst en beeld. Een boek schrijven alleen is niet voldoende. Daar hoort ook visuele communicatie bij. Met haar programma “Succesvolle boeklancering met video-marketing” helpt ze schrijvers meer uit hun boekverkoop te halen.

Haar tip: Pas video toe bij de boeklancering. Met video’s trek je in een korte tijd de aandacht van jouw ideale lezer, deel je veel content en breng je emoties over. Het is één van de krachtigste vormen van visuele communicatie.

Aletta Armee, Armeedesign
 Annelies Wiersma

Annelies is uitgever bij uitgeverij ACT on Virtues en is expert in het uitgeven van boeken, kaartensets en app's, of een combinatie hiervan. Je kunt je via haar website opgeven voor de deugd van de week, waar je ook leest hoe deugden haar inspireren. Een inspirerende vrouw die veel verschillende expertises heeft om jou verder te helpen.

Annelies Wiersma , Uitgeverij ACT on Virtues
Stella de Jager

Stella de Jager heeft de vierjarige fulltime opleiding voor Boekhandel en Uitgeverij gedaan en daarna Nyenrode. Ze werkte 17 jaar als uitgever voor grote uitgeefconcerns. Vijf jaar geleden richtte zij S2uitgevers op. S2uitgevers werkt volgens een innovatief uitgeefmodel. Uitgangspunt is dat de auteur de regie voert over zijn of haar eigen uitgave.

Haar tip: de relatie tussen een uitgever en een auteur is als een huwelijk. Maak je keuze daarom zorgvuldig. Het leuke aan deze tijd is dat er ook veel verschillende uitgeefvormen zijn, dus er valt wat te kiezen. Een goede uitgever herken je aan transparantie. Stel daarom de juiste vragen: wat doet de uitgever voor jou, bijvoorbeeld op het gebied van marketing? Hoeveel kost het als je je boek zelf inkoopt? Waar zit de winst voor de uitgever?

Stella de Jager, S2 Uitgevers

Wat gaan we doen?

Deze uitgeversdag op 16 oktober is inclusief:

  • Workshops
  • Een dag vol inspiratie van 10:00 tot 17:00 uur
  • Koffie, thee en lunch
  • Informatie over de verschillende soorten uitgeverijen
  • Een hand-out met: de do's en don'ts van het opsturen van je manuscript
  • In contact komen met schrijfcoaches, uitgevers en redacteuren.
  • Een netwerkborrel van 16:00 tot 17:00 uur met de experts en de andere deelnemers

Dinsdag 14 november was de derde uitgeversdag. En er staat alweer een nieuwe gepland voor 16 oktober 2018.

De prijs en de locatie zijn nog niet bekend. Geef je vast op als je geïnteresseerd bent, dan houden wij je op de hoogte. Dit jaar waren we snel uitverkocht.

Uitgeversdag 16-10-2018

Ik heb interesse in een Uitgeversdag. Houd mij op de hoogte.

privacy Ik wil ook graag de schrijftips ontvangen

Dit zeggen anderen over de uitgeversdag:

Wat een boost heeft deze dag mij gegeven. Met een opsomming van vragen in mijn hoofd ging ik naar de uitgeversdag.

Als debutant stapte ik binnen en kreeg ik een vriendelijk onthaal van Jolanda Pikkaart en Marelle Boersma.


De rest van de dag was als het uitpakken van een cadeau. Tot het eind verrassend. Pitchen met uitgevers was een leerzame ervaring die mijn volgende stap: ‘Hoe vind ik een uitgever’, vergemakkelijkt heeft.  Om half zes zat in de auto met drie visitekaartjes en een triomfantelijk gevoel.  Wees voorbereid, mijn boek ‘Onzichtbaar.’ gaat komen.


Bedank voor deze mooie  en enerverende dag."

Jolanda den Heijer
Jolanda den Heijer Auteur 'Onzichtbaar'

"

Ik vond de uitgeversdag inspirerend, tjokvol nuttige informatie voor auteurs en het heeft me een goed gesprek opgeleverd met een uitgever die me gevraagd heeft een synopsis in te sturen. Super leuk!"

Edwin Bierling
Edwin Bierling Auteur 'Het corps'

"Het was een fantastische dag.

Ik heb veel geleerd onder andere over de verschillende soorten uitgeverijen, hoe maak je een bookproposal en hoe werk je aan promotie. Aan de acht experts die aanwezig waren, kon ik al mijn prangende vragen stellen.

Ik weet nu veel beter hoe ik mijn boek wil uitgeven en welke uitgeverij er bij mij en mijn boek past."

Sandra Lakebrink
Sandra Lakebrink Auteur 'Briard, een maatje voor het leven!'

"De uitgeversdag van Marelle Boersma en Jolanda Pikkaart op 14 november was voor mij als beginnend auteur bijzonder boeiend en leerzaam.

De dag vloog voorbij, ik heb essentiële dingen geleerd om met succes een boek te kunnen uitgeven, en ik heb afspraken kunnen maken met diverse uitgevers. Een superdag!"

Maarten van Andel
Maarten van Andel Auteur 'An Inconvenient Sequel'

"Ik heb zo veel geleerd en nieuwe inzichten gekregen met het boekproposal, de achterflap en de boekpitch.

Ik heb genoten van de unieke kans om echt contact te leggen met verschillende uitgevers. Dit heeft geresulteerd in een afspraak.

Dank Marelle Boersma en Jolanda Pikkaart voor het organiseren van deze inspirerende uitgeversdag."

Marijke Witman
Marijke Witman auteur van het boek 'Opa en Sophie'

"Bij mijn aanmelding voor de Uitgeversdag twijfelde ik of deze niet te vroeg kwam. Ik sta nog aan het begin en ben nog volop bezig met het uitwerken van mijn ideeën. Over promotie en uitgevers had ik nog nauwelijks nagedacht. Nu weet ik dat het moment niks uitmaakt. Ik heb nuttige informatie gekregen uit de workshops van Jolanda en Marelle en contact gelegd met andere auteurs, experts en uitgevers. Ik kijk met veel plezier terug op een geslaagde uitgeversdag."

Rinske Oenema
Rinske Oenema Auteur

"Een boek uitgeven is een vak apart en de uitgeversdag helpt je om jouw doel te bereiken."

Petra Broekhart
Petra Broekhart

14 november Uitgeversdag = €179 excl. btw

Meld je snel aan, vorig jaar was de dag zo volgeboekt.

Ik ben er bij!
  • Q.Ik ben nog maar net begonnen met schrijven. Heeft deelname aan de uitgeversdag dan wel zin?

    A.Ook als je nog maar net bent begonnen met schrijven, is dit een zinvolle dag. Je krijgt veel informatie over boekmarketing en het uitgeefproces. Alle beginnende schrijvers hebben hierover veel vragen. Dit is dé mogelijkheid om ze te stellen.

  • Q.Geeft de deelname aan de uitgeversdag een garantie dat mijn boek uitgegeven wordt?

    A.Nee. Je krijgt wél de mogelijkheid om je boek te pitchen bij de diverse aanwezige uitgevers. Dat is al een grote stap dichterbij een uitgeverij. Daarnaast krijg je heel veel tips.

  • Q.Waarom is er ook een onderdeel boekmarketing? Een uitgever zorgt toch voor de marketing van een boek?

    A.Tegenwoordig zijn zowel de uitgever als de auteur zelf met boekmarketing bezig. Als jij een goed marketingplan klaar hebt en samen met je manuscript aan een uitgever voorlegt, is dat voor een uitgever een bewijs dat jij óók je uiterste best zal doen om jouw boek onder de aandacht te brengen van lezers. Daarnaast, jij bent de auteur!

  • Q.Maakt het uit welk genre ik schrijf?

    A.Nee, het is voor zowel fictie als non-fictie. Boekmarketing is universeel. En er zijn uitgevers aanwezig die zich in diverse genres hebben gespecialiseerd.

  • Q.Kan ik de experts ook persoonlijk spreken?

    A.Tijdens de netwerkborrel aan het eind van de middag, is er ruim gelegenheid om de verschillende experts te spreken.

  • Q.Kan ik mijn manuscript meenemen, voor een eventuele uitgever?

    A.Nee, dat is niet de bedoeling. Je kunt wél je verhaal pitchen en al je vragen stellen. Geeft een uitgever aan dat hij/zij geïnteresseerd is, dan kun je dat later altijd opsturen op de manier die zij aangeven.

 

Marelle Boersma & Jolanda Pikkaart