Dé uitgeversdag: Hoe vind ik een uitgever voor mijn boek?

Hét unieke moment om meer te leren over het publiceren en promoten van je boek en om in contact te komen met een uitgever.

Een hele dag over het publiceren van je boek!

Uitgeversdag: de uitgevers en experts
Uitgeversdag: Hoe vind ik een uitgever?

Dit ben jij:

  • Je schrijft een management- of businessboek.
  • Je schrijft persoonlijke non-fictie: een levensverhaal of een familieroman.
  • Je schrijft fictie: een kinderboek, thriller of roman.
  • Je manuscript is (bijna) klaar.
  • Je bent op zoek naar een uitgever.
  • Je weet niet hoe je je boek op de juiste manier onder de aandacht brengt van een uitgever.
  • Je twijfelt tussen een reguliere of een selfpublishing uitgever.
  • Je bent op zoek naar tips voor je boekmarketing.

Goed nieuws!

Wij gaan je helpen op 14 november!

Na deze uitgeversdag

  • Weet je het verschil tussen traditionele en selfpublishing uitgevers.
  • Weet je hoe je een uitgever kunt vinden.
  • Weet je de stappen voor je bookproposal.
  • Heb je een goede boekpitch.
  • Weet je wat wel en niet werkt voor boekmarketing.
  • Weet je waar boekhandelaren op letten bij de inkoop.
  • Heb jij nieuwe contacten met schrijvers, schrijfcoaches, uitgevers en andere experts.
  • Weet je de do's en don'ts voor het opsturen van je manuscript.
  • Snap je het belang van een goede synopsis.
  • Weet je het belang van de begeleidende brief of een bookproposal.

Klaar om te starten?

Dinsdag 14 november 10:00 - 17:00 de Uitgeversdag = €179 excl. btw

Meld je snel aan, vorig jaar was de dag zo volgeboekt.

Ik ben er bij!

Wie zijn wij?

Marelle Boersma

Marelle Boersma: Ik schrijf boeken over actuele misstanden, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen. Er zijn inmiddels al veel thrillers verschenen die diverse prijzen hebben gewonnen, waaronder de bestsellers Ik volg je en Vals Alarm, waarvan 85.000 exemplaren zijn verkocht.

Als schrijfdocent streef ik er altijd naar om het beste in je naar boven te halen. Diverse cursisten zijn daardoor inmiddels gedebuteerd, zowel met thrillers en kinderboeken, als met autobiografische romans. Ik geef diverse schrijftrainingen; mijn schrijfweekenden in Nederland én de verschillende schrijfweken in de Algarve zijn erg populair vanwege de combinatie van mijn eigen schrijfervaring met gedegen kennis van de schrijftechniek. Mijn schrijfonderwijs is officieel geregistreerd bij het crkbo.

Jolanda Pikkaart dé kleurrijke schrijfcoach boek schrijven, boekpromotie en mindset

Jolanda Pikkaart: Ik ben schrijfcoach en auteur:  ik help jou als ondernemer om een authentiek boek te schrijven met impact, zodat je lezers nieuwe stappen zetten in hun persoonlijke of zakelijke succes. Als kleurrijke schrijfcoach neem ik je bij de hand en help je bij alle hobbels. Of het nu gaat over je teksten, je mindset, de publicatie of je boekpromotie. Ik combineer schrijven, mindset en boekpromotie, zodat je boek en je business elkaar versterken.

Mijn klanten schrijven vooral non-fictieboeken of levensverhalen, maar ook fictie. Er zijn al verschillende boeken gepubliceerd. Zowel managementboeken als levensverhalen. Ik begeleid ook de stap naar een uitgever of uitgeven in eigen beheer. Daarnaast help ik mijn klanten met boekmarketing. Van boekidee tot de boekpresentatie, ik zorg ervoor dat je je deadline haalt. Het is tijd voor je boek!

Het is tijd voor een uitgever...!

Wie zijn de experts?

Ilse Karman

Ilse Karman is eigenaar en uitgever van De Crime Compagnie, een uitgeverij die zich heeft gespecialiseerd in thrillers. Haar focus ligt onder andere op de nieuwe media en e-books.

Ilse Karman, Uitgeverij De Crime Compagnie
Marcel Roozeboom en Maarten Snel

Futuro Uitgevers is een moderne, op de toekomstgerichte multimediale uitgeverij die vanuit ‘de inhoud’ de samenwerking aangaat met experts en auteurs. Ze geven managementboeken uit en ook fictie. Sinds hun start in 2015 zijn al 43 titels verschenen: 27 boeken voor professionals en 16 boeken voor consumenten.

Marcel Roozeboom en Maarten Snel, Uitgever Futuro Uitgevers
Esther van der Ham

Esther van der Ham heeft een uitgeverij die fijne boeken uitgeeft, ook over ingewikkelde onderwerpen. Van voorleesboeken over pesten tot dóórleesboeken over verslaving. En van tienerboeken over verlies tot creatieve boeken om zelf ontspannen te tekenen of te schilderen. Zeker ook boeken voor volwassenen, van roman tot autobiografisch. Een boek moet raken is haar uitgangspunt.

Haar tip: Zorg dat als je je manuscript opstuurt naar de uitgever, dit er netjes en verzorgd uitziet. Haal de taalfouten eruit, zorg voor goed lopende zinnen in correct Nederlands. Maak het de uitgever zo makkelijk mogelijk.

Esther van der Ham, Uitgeverij de Droomvallei
Esther van de Ven

Esther van de Ven regelt de sales voor uitgeverij Unieboek Spectrum. Deze uitgeverij is bekend door succesvolle uitgaven op het gebied van non-fictie: lifestyle, gezondheid, ouderschap, populaire psychologie, culinair, wijn, persoonlijke ontwikkeling, geschiedenis, actualiteit, memoires, waargebeurde verhalen, literaire non-fictie, management, populaire wetenschap, journalistiek, kinderboeken, young adult, reisgidsen, woordenboeken, naslagwerken en cadeauboeken.

Haar tip: Zorg voor een sterke titel die aansluit bij je verhaal, maar gelijk vragen oproept, nieuwsgierigheid opwekt. Een titel die de lezer lokt om het boek op te pakken, de flaptekst te lezen en het boek te kopen.

Esther van de Ven, Salesexpert van Uitgeverij Unieboek / Het Spectrum
Geerhard Bolte Uitgever Haystack

Geerhard Bolte werkte jarenlang als financieel-economisch journalist voor tijdschriften en schreef boeken. In 2003 richtte hij Uitgeverij Haystack op en bouwde hij aan een fonds met managementboeken die hij zelf ook zou willen lezen. Geerhard begeleidt graag (beginnende) auteurs en zet als eindredacteur regelmatig het mes in een manuscript.

 

Zijn tip: Een kansrijk boek begint met een originele invalshoek. Een boek over leidinggeven is er al, maar een boek dat laat zien hoe je een betere manager kunt worden als je openstaat voor tegenspraak is bijzonder. Titel en flaptekst, structuur en stijl kun je vervolgens afleiden van die invalshoek. Klim dus niet meteen in de pen, maar begin met een goed idee en een doortimmerd plan. En leg dat in een zo vroeg mogelijk stadium voor aan een uitgever of een redacteur, als ze het een goed plan vinden zullen ze je graag helpen.

Geerhard Bolte Uitgever Haystack, Uitgever Haystack
Marije van den Bovenkamp

Marije van den Bovenkamp heeft als eindredacteur van diverse auteurs hun manuscript of (e)boek mogen redigeren. Voor haar is dat echt een cadeautje om te doen. Ze checkt een manuscript op spelling, grammatica, duidelijke en begrijpelijk taal, interpuncties en consistent taalgebruik. Om een foutloos en professioneel boek te publiceren, kun je niet zonder eindredacteur of corrector.

Haar tip: Lees je teksten altijd hardop voor; dan hoor je welke zinnen nog niet zo lekker lopen en welke stopwoordjes jij gebruikt! Handig voor het redigeren.

Marije van den Bovenkamp, Schrijfzin
Sanne Visch

Sanne Visch houdt zich actief bezig met de kennisdeling rondom het schrijven en uitgeven van boeken. Ze is intermediair tussen auteurs en aanbieders in de markt, ze geeft webinars over uiteenlopende onderwerpen (van het afronden van het manuscript tot het vermarkten van je boek), ze redigeert manuscripten en ondersteunt meerdere auteurs bij de boekpromotie.

Haar tip: Stel jezelf, bij alles wat je op de omslag van je boek plaatst, de vraag: draagt dit bij aan de verkoopbaarheid van mijn boek? Zo niet, laat het dan weg.

Sanne Visch , Boekschrijven.nl / BoekenGilde
Aletta Armee

AlettaArmee is video-expert met een twist. Zij is in staat om van ieder verhaal een visueel beeld te maken. Visual storytelling is een combinatie van tekst en beeld. Een boek schrijven alleen is niet voldoende. Daar hoort ook visuele communicatie bij. Met haar programma “Succesvolle boeklancering met video-marketing” helpt ze schrijvers meer uit hun boekverkoop te halen.

Haar tip: Pas video toe bij de boeklancering. Met video’s trek je in een korte tijd de aandacht van jouw ideale lezer, deel je veel content en breng je emoties over. Het is één van de krachtigste vormen van visuele communicatie.

Aletta Armee, Armeedesign

Wat gaan we doen?

Deze uitgeversdag op 14 november is inclusief:

  • Een workshop: Hoe vind je een uitgever?
  • Een workshop: Je boekpitch schrijven
  • Een workshop: Een boekproposal schrijven.
  • Een workshop: Boekmarketing
  • Een dag vol inspiratie van 10:00 tot 17:00 uur in Baarn in Restaurant Greenfields
  • Koffie, thee en lunch
  • Informatie over de verschillende soorten uitgeverijen
  • Een hand-out met: de do's en don'ts van het opsturen van je manuscript
  • In contact komen met schrijfcoaches, uitgevers en redacteuren.
  • Een netwerkborrel van 16:00 tot 17:00 uur met de experts en de andere deelnemers

14 november Uitgeversdag = €179 excl. btw

Meld je snel aan, vorig jaar was de dag zo volgeboekt.

Ik ben er bij!

Dit zeggen anderen over de uitgeversdag:

"Zit nog na te zinderen van gisteren… Nogmaals bedankt voor het organiseren van deze inspirerende dag!"

Karin de Graaff
Karin de Graaff tekstschrijfster

"Een bijzondere dag, waarbij je ontdekt wat er allemaal bij komt kijken om interessant gevonden te worden voor een uitgever. Vooral de borrel na afloop waarbij je kunt kletsen met de diverse uitgevers gaf mij het gevoel dat de drempel tussen ons niet meer zo groot was.
Dat ik op deze dag een uitgever heb gevonden om mijn autobiografische debuut roman Kop uit het zand uit te geven, maakt dat het voor mij niet alleen leerzaam was, maar ook succesvol!"

Barbara Mooijman
Barbara Mooijman

"Een boek uitgeven is een vak apart en de uitgeversdag helpt je om jouw doel te bereiken."

Petra Broekhart
Petra Broekhart

“Wil jij de uitgeverswereld leren kennen? Dan is de uitgeversdag echt een aanrader! Je krijgt er bruikbare adviezen en belangrijke informatie van professionals. Het is leerzaam en inspirerend voor iedereen die overweegt een boek uit te geven!

Tijdens de netwerkborrel leg je contacten met andere schrijvers, uitgevers en andere belangrijke profs en kun je meteen je boekpitch oefenen."

Marianne van der Wal
Marianne van der Wal

"De uitgeversdag gaf mij inzicht in de beweegredenen van uitgevers. Een erg inspirerende bijeenkomst met handvatten om mijn boek te pitchen. Inmiddels heb ik daardoor een contract voor mijn boek Bonuszoon bij een literair agentschap."

Antoinette Kalkman
Antoinette Kalkman

14 november Uitgeversdag = €179 excl. btw

Meld je snel aan, vorig jaar was de dag zo volgeboekt.

Ik ben er bij!
  • Q.Ik ben nog maar net begonnen met schrijven. Heeft deelname aan de uitgeversdag dan wel zin?

    A.Ook als je nog maar net bent begonnen met schrijven, is dit een zinvolle dag. Je krijgt veel informatie over boekmarketing en het uitgeefproces. Alle beginnende schrijvers hebben hierover veel vragen. Dit is dé mogelijkheid om ze te stellen.

  • Q.Geeft de deelname aan de uitgeversdag een garantie dat mijn boek uitgegeven wordt?

    A.Nee. Je krijgt wél de mogelijkheid om je boek te pitchen bij de diverse aanwezige uitgevers. Dat is al een grote stap dichterbij een uitgeverij. Daarnaast krijg je heel veel tips.

  • Q.Waarom is er ook een onderdeel boekmarketing? Een uitgever zorgt toch voor de marketing van een boek?

    A.Tegenwoordig zijn zowel de uitgever als de auteur zelf met boekmarketing bezig. Als jij een goed marketingplan klaar hebt en samen met je manuscript aan een uitgever voorlegt, is dat voor een uitgever een bewijs dat jij óók je uiterste best zal doen om jouw boek onder de aandacht te brengen van lezers. Daarnaast, jij bent de auteur!

  • Q.Maakt het uit welk genre ik schrijf?

    A.Nee, het is voor zowel fictie als non-fictie. Boekmarketing is universeel. En er zijn uitgevers aanwezig die zich in diverse genres hebben gespecialiseerd.

  • Q.Kan ik de experts ook persoonlijk spreken?

    A.Tijdens de netwerkborrel aan het eind van de middag, is er ruim gelegenheid om de verschillende experts te spreken.

  • Q.Kan ik mijn manuscript meenemen, voor een eventuele uitgever?

    A.Nee, dat is niet de bedoeling. Je kunt wél je verhaal pitchen en al je vragen stellen. Geeft een uitgever aan dat hij/zij geïnteresseerd is, dan kun je dat later altijd opsturen op de manier die zij aangeven.

 

Marelle Boersma & Jolanda Pikkaart