Tijdens een schrijfweek liep ik over het terrein om weer even schrijfinspiratie op te doen. Midden op de camping stond een ouder echtpaar, de vrouw was druk aan het wijzen. De motor van de auto draaide nog.
“Er is toch keuze genoeg”, zei ik, terwijl ik een rondje om mijn as draaide. Bijna het hele groene terrein was nog leeg.
“Weet u of we in het midden mogen staan?”
“Volgens mij niet, maar aan de bosrand zijn toch prachtige plekken?”
De vrouw onderbrak me en zei: ”Maar dan staan we bij de bomen en hebben we geen zon…”
“De voorspelling is, 12 graden vandaag,” plaagde ik haar.
De dame negeerde me en bleef haar echtgenoot instructies geven.
“Dan gaan we aan de overkant staan. Daar is overdag geen zon, maar dan zijn we toch op pad.”
De man bleef meebewegen.
“Ik ga even wandelen op het terrein,” riep ik nog. Ik kreeg geen reactie. Welke zon wilde ze vanavond bij hun tent hebben? Op een van de heerlijkste natuurcampings met twee ruime kampeerterreinen nog niet kunnen kiezen. Het is bijzonder. Hoewel ik die keuzeproblemen ook bij het schrijven van een boek terugzie.
Wat voor boek schrijf je en voor wie?
Ik spreek zeer regelmatig ondernemers die een boek willen schrijven. Mijn eerste vraag is dan altijd: Wat voor boek schrijf je en voor wie? In veel gevallen krijg ik dan een lang verhaal te horen. Maar wat is dan je thema probeer ik dan. Helaas helpt dat vaak ook nog niet. Dan kom ik weer op mijn stokpaardje: je ideale lezer. Voor wie schrijf jij je boek? Wie is je ideale lezer? En dan krijg ik iets te horen als..
“Mijn ideale lezer zijn vrouwen tussen de 35 en 55 jaar, die in hun kracht willen staan.”
Een doelgroep dus. Nog steeds heel erg ruim. Want wat is dat dan ‘in je kracht staan’? Vooral een containerbegrip.
Ik snap het wel. Als je een boek schrijft, wil je dat heel veel mensen het lezen. Dus schrijf je een boek over een breed onderwerp en je boek is voor iedereen. Helaas ik moet je teleurstellen. Hoe breder je boek is opgezet, hoe minder lezers is een grotere kans. Je kunt nergens de diepte in als je voor iedereen over een algemeen onderwerp schrijft. En hoe ga je je lezers raken als je niet weet wie je ideale lezer is?
Maak een keuze
Kies! Baken je onderwerp af. Wees selectief en schrijf voor je ideale lezer. Een persoon dus, met een specifieke leeftijd, uiterlijk en naam..
Durf te kiezen! Want dan schrijf je een beter boek en is je boekpromotie ook veel eenvoudiger. Je kruipt helemaal in de huid van de ideale lezer. Er zorgt dat die lezer erkenning en herkenning voelt. Jouw lezer heeft een vraag of probleem en jouw boek gaat het antwoord of de oplossing geven. En dat kan niet als je alles voor iedereen schrijft. Je wilt ook niet iedereen als klant. Dus kijk om je heen. Kies de juiste plek en zet jouw schrijftentje neer.
P.S. Wil je echt je schrijftentje neerzetten? Kom dan naar een schrijfmotivatieweek. Is het tijd om voor jouw boek te kiezen? Neem dan contact op voor schrijfcoaching.
Geef een reactie