Je hebt het nu al zo vaak gehoord. Als je je als ondernemer wilt profileren, dan schrijf je een boek. Alleen, wanneer dan? Een boek schrijven over je kennis kost zoveel tijd, die tijd heb je toch echt nodig om je onderneming op de rails te houden. Het lijkt je geweldig om een boek te hebben met jouw naam erop. Dat is een mooi visitekaartje voor potentiële klanten, en een mooi cadeau voor je trouwe klanten. Maar in je bedrijf aan een project werken levert je wél direct inkomsten op.
Geld verdienen aan je boek?
Blijven investeren in je bedrijf, dat is inderdaad een belangrijke focus. Een boek schrijven is daar een onderdeel van. Dat boek levert je zeker ook geld op. Een boek waarin je jouw kennis en ervaring deelt, bevestigt jouw expertstatus. En mensen doen graag zaken met experts. Het wekt ook vertrouwen, en je loopt meteen een paar stappen voor op je concurrenten. Hoeveel geld het boek gaat opleveren is mede afhankelijk van je boekpromotie en je manier van uitgeven. Als je dat slim doet, krijg je aandacht van de pers en ontvang je vaker uitnodigingen om te spreken op events en lezingen. Dat klinkt allemaal best goed, toch?
Een training bij je boek?
Toch kan het nóg beter door een mooi (online) trainingsprogramma te koppelen aan je boek. Dat levert je uiteindelijk veel meer inkomsten op. Het is gewoon een ideale combinatie. En je boek geef je natuurlijk aan je deelnemers als materiaal bij je training. Zo verdien je je investeringen in je boek meer dan terug.
Een boek schrijven over je kennis?
Wil je dat ik met je meedenk hoe je boek een boost aan je business kan geven? Reserveer dan een boekstrategiegesprek, dan kijken we samen naar de mogelijkheden van jouw boekidee.
Dag Jolanda. Ik ben bezig aan een autobiografie: hoe ik van verlegen meisje uitgroeide tot een vrouw met een eigen bedrijf. Ik hoop hiermee een inspiratie te zijn voor anderen, vooral vrouwen. Heb je nog tips voor het schrijven van een autobiografie, bijvoorbeeld schrijf ik in de tegenwoordige of in de verleden tijd, schrijf ik vanuit de eerste persoon of in de derde persoon. Ik ben al een heel eind, maar toen ik alles nog eens rustig doorlas, merkte ik dat ik nog weleens van de hak op de tak spring.
Dag Anja,
Mijn eerste advies is: begin met de structuur van je boek. Dan zie je de rode draad en wat je waar gaat schrijven. Mijn tweede tip is: kies 1 alinea en schrijf verschillende versies. Kijk daarna wat het beste effect heeft. Bij de eerste persoon zit de lezer in jouw hoofd. Dat heeft voordelen, en nadelen. Doe dat ook met de tegenwoordige en de verleden tijd. Als je meer vragen hebt kun je ook een gratis skypegesprek aanvragen. Volgende week lukt dat wel. https://jolandapikkaart.nl/gratis-skypegesprek-aanvragen/
Jolanda, ik volg je al heel lang, via Simone, denk ik. Ik heb al 15 jaar het idee om een boek te schrijven op het gebied van creatieve opdrachten. Er zijn giga veel boeken, maar die gaan altijd over Techniek. Wat ik nu aan het doen ben is online: schilder opdrachten te geven en zo wil ik over een jaar, heel geleidelijk aan, mijn boek vormgeven. Ik doe het dus andersom, ik geef een training en zo krijgt mijn boek geleidelijk aan vorm. Ik ben helemaal in de flow, want de deelnemers doen het supergoed.Lieve groet, ik hoop ook nog eens vanuit spanje te kunnen werken.
Marian,
Dat is ook een goede methode. Ik heb ook al een training, en schrijf nu het boek. Ik blijf graag op de hoogte.