Mijn klant Anne Vrieze was al maanden bezig met het organiseren van een event rond haar boek. Ze had een voorzitter, een belangrijke gastspreker, een discussieleider en een locatie met hapjes en drankjes geregeld. Als haar schrijfcoach had ik al een nieuwe jurk klaar hangen voor haar boekpresentatie. Dit was voorjaar 2020 en de uitbraak van corona gooide alles in de war. Gelukkig is mijn klant van de actie, dus ze gooide alles om met haar team en organiseerde een online event rond haar boek. De link vind je onderaan.
Als je nog aan het schrijven bent, hoop je waarschijnlijk dat jouw boekpresentatie gewoon live kan met een grote groep geïnteresseerden. Het kan natuurlijk ook allebei.
Woon je in het buitenland of zijn je lezers niet mobiel, dan kan een online boekpresentatie een goed idee zijn.
Hoe organiseer je een online boekpresentatie? Ik geef je heel veel tips:
Inhoudsopgave: Online boekpresentatie
Wat zijn de voordelen?
Wat zijn de nadelen?
Hoe organiseer je een online boekpresentatie?
Stap 1: de voorbereiding
Stap 2: de extra’s
Stap 3: je online boekpresentatie
Voorbeelden:
Een online boekpresentatie organiseren. Wat zijn de voor- en nadelen?
Wat zijn de voordelen?
-
- Je hoeft geen locatie te zoeken en te huren.
- Jouw boekpresentatie is over de hele wereld te volgen.
- Je lezers, klanten of fans kunnen je boekpresentatie volgen als ze op grote afstand wonen.
- Je online event is ook te volgen voor mensen met een beperking of lezers die niet mobiel zijn.
- Je boekpraatje is ook achteraf te zien bij een opname.
Wat zijn de nadelen?
-
- Het voelt toch anders live op het podium met je boek in het hand en een zaal vol bezoekers.
- Het signeren van je boek zul je anders moeten regelen.
- Je mist de energie op foto’s tijdens een live gebeuren.
- Je mist de knuffels van vrienden en familie en cadeaus.
De overweging is: ga je het publiceren van je boek uitstellen, maar hoelang dan? Of ga je vol in op een online event?
Hoe organiseer je een online boekpresentatie?
Stap 1: de voorbereiding
Start minimaal drie maanden van tevoren met je voorbereiding.
-
- Bepaal je datum.
Is er een specifieke datum die belangrijk is voor je onderwerp? Denk aan de week van de werkstress of een ander voorbeeld.
Of is een datum belangrijk voor jou? Zoals je verjaardag of je bedrijf bestaat tien jaar. - Kies een locatie
Natuurlijk kun je online uitzenden vanuit je huis, maar gaat dit de kijkers inspireren? Wat past bij je boek en je lezers? Denk aan een boekwinkel een buurtcentrum in de buurt. Gaat je boek over yoga? Kies dan voor een yogacentrum.
Buiten in de natuur zorgt voor geweldige beelden, maar ook voor omgevingsgeluid en wind in je microfoon. Kies voor een binnenlocatie en neem eventueel een korte video buiten op. - Kies je achtergrond
Welke achtergrond ga je gebruiken? Zorg voor een rustig beeld. Rommel leidt af. Laat een banner maken met de cover van je boek of het logo van je bedrijf. - Kies je kleding
Het belangrijkste van je kledingkeuze is dat jij je er fijn in voelt en dat het je zelfvertrouwen geeft. Toch zijn er meer zaken waar je op kunt letten. Zwart werkt minder goed op een scherm. Bij hele kleine patronen, kan het beeld gaan dansen. Een belangrijk aandachtspunt is: Past je kleding bij de achtergrond?
Kies je voor accessoires? Zorg er dan voor dat deze de kijkers niet afleiden. - Wie ga je uitnodigen?
Heb je een mailinglijst? Probeer die te laten groeien tot je boekpresentatie. Nodig vrienden en familie uit, je klanten, fans.
Denk ook aan boekenbloggers. De kans dat de pers komt op een live boekpresentatie is al klein, laat staan tijdens een online bijeenkomst, maar wat let je om te toch te proberen.Denk ook aan een speciale gast. Een expert op jouw vakgebied in een aanvullende functie, een klant die proeflezer was of als je fictie schrijft iemand die de functie heeft van een van je personages (agent, huisarts) of ook weer een expert over je thema. - Wie gaat het organiseren?
Ga je het allemaal zelf opzetten of kan de uitgever helpen? Misschien kun je wel mensen inhuren, zodat jij gewoon je verhaal kunt vertellen en iemand anders zorgt dat de dag goed verloopt volgens planning. Dit kun je vragen aan je VA (virtual assistent), een partner of vriendin. Bij een van mijn klanten stond haar zoon op het podium en hij deed het uitstekend. - Welk programma kies je?
Zelf gebruik ik Zoom en Go to webinar en Facebook live. Dit is afhankelijk van mijn doel en doelgroep als ik online ga. Ik heb een externe webcam en een snowbal microfoon en ik zorg voor voldoende licht. Er is veel meer te vertellen over techniek en accessoires. Test vooraf alles uit en zorg dat er op de dag zelf iemand is die de deelnemers helpt als er geen beeld of geluid is. Dat gebeurt altijd een keer. - Ontwerp een uitnodiging
Bedenk een uitnodiging die past bij jou, je doelgroep en je boek. Deel deze op verschillende plekken afhankelijk van hoeveel deelnemers je wil en welke doelgroep. Denk aan:
- Bepaal je datum.
-
-
- Per e-mail
- Je mailinglijst
- Per post
- Per whatsapp
- Op social media
- Maak een event aan op social media
- Maak een uitnodigingsvideo
- Organiseer een winactie
-
7. Maak een programma
Deelnemers online geïnteresseerd houden is lastiger. Er is van alles in de omgeving dat afleidt. Maak je boekpresentatie ook niet te lang, behalve als je ook een workshop hebt. Denk aan drie kwartier tot een uur.
Dus zorg dat je een goede planning hebt en voor afwisseling zorgt. Waar kun je aan denken? Zorg in ieder geval voor afwisseling. Langere tijd naar ‘een pratend hoofd’ kijken houden de meeste kijkers niet zo lang vol. Wil je dit voorkomen? Zorg dat voor een cameraman of vrouw. Dan ben je ook af en toe volledig in beeld.
-
-
-
Start met een inspirerende intro. Je boektrailer, een animatie of een compilatie met proeflezers die iets over je boek vertellen. Een expert of een bekende Nederlander werkt ook heel goed. Houd het wel kort. Circa 30 seconden tot een minuut.
- Een welkom. Stel jezelf voor of laat een dagvoorzitter dat doen en vertel hoe de online presentatie gaat verlopen.
- Deel je boekpitch, zodat je de toehoorders meteen interesseert.
- Laat je boek zien of laat het overhandigen door je uitgever of iemand anders. Neem er even de tijd voor, zodat je boek goed te zien is. Je kunt ook de achterflap voorlezen, of een paar pagina’s.
- Overhandig het eerste exemplaar aan iemand die belangrijk voor jou is, of voor het thema. Dat kun je symbolisch doen of zorg dat die persoon live bij jou aanwezig is.
- Vertel een anekdote over je boekidee, het schrijfproces. Mensen houden van verhalen.
- Interview een andere expert over het onderwerp van je boek. Of laat je door iemand interviewen.
- Geef een online workshop die past bij het onderwerp van je boek.
- Geef de deelnemers een opdracht of laat ze aan het eind netwerken, net zoals bij een livebijeenkomst. In Zoom kun je deelnemers naar online kamers sturen in groepjes.
- Een andere optie is een online workshop verkopen en de deelnemers een boek cadeau geven als ze bij de boekpresentatie aanwezig zijn.
- Plan ook tijd in voor vragen van de deelnemers. Maak het interactief. Zorg dat er iemand online is die desnoods zelf een vraag stelt om het ijs te breken.
- Vertel hoe en waar je boek te koop is. Deel de bestellink tijdens de presentatie. Is er een andere weg voor een gesigneerd exemplaar? Vertel dan ook hoe dit werkt.
- Eindig met een proost op je boek en maar daar een foto c.q. screenshot van.
-
-
Stap 2: de extra’s
-
- Bij een live-bijeenkomst krijgen de aanwezigen vaak ook iets te eten of te drinken. Online is dat ook mogelijk. Denk aan browniesperpost. Een van mijn klanten heeft een pakketje opgestuurd naar alle deelnemers met een zakje thee en koffie, chocola, een klein flesje wijn en nootjes en een herinnering aan het event. Dat vergeet ik niet meer. Aan het eind van de presentatie hebben we gezamenlijk geproost.
- Tijdens een live-bijeenkomst krijgen gastsprekers vaak een bos bloemen, een cadeaubon of een fles wijn cadeau. Dat kan ook bij een online boekpresentatie zoals bloemen via Bloomon of een cadeaukaart bij Bol.com.
- Een boekenlegger met de cover van je boek, een wandelroute bij je historische roman of een ander presentje? Je kunt het dit keer meesturen met je boek of bedenk een online geschenk zoals een gratis online training, de opname van je boekpresentatie, een podcast of een stappenplan.
Stap 3: je online boekpresentatie
-
- Ontspan en geniet
Het is lastig, probeer het toch los te laten. Als jij ontspannen bent is de dag veel fijner, - Zorg dat er iemand is die foto’s maakt van jou en de anderen die live zijn.
- Laat ook een paar printscreens maken tijdens de presentatie.
- Vraag om reviews van je boek. Laat die naar jou sturen voor op je site of geef de link van je uitgever en Bol.com.
- Deel een paar keer de link om je boek te bestellen en laat ook iemand een lijst maken met geïnteresseerden voor een gesigneerd exemplaar. Maak het zo eenvoudig mogelijk. Verkoop je zelf je boek? Zorg dan dat kopers je boek meteen met ideal kunnen betalen.
- Eindig met een proost. Zeker als je iets te eten of te drinken hebt opgestuurd. Het is ook een mooi beeld voor een foto. Vraag of je de foto mag delen.
- De foto’s en de opname van je online boekpresentatie kun je later ook weer delen met je mailinglijst en op social media. Zet de video op je YouTubekanaal.
- Ontspan en geniet
Voorbeelden
Tip: Kijk af. Hoe hebben anderen dit gedaan? Wat past bij jou of wat ga je anders doen? Hier onder vind je wat links met voorbeelden.
- Compilatie van Inspiratievent Gezond Verstand in het Sociale Domein van Anne Vrieze
- Oververhit van Inge Spaan
- Meerminnen verdrinken niet van Saskia Maaskant
- Chinouk Thijssen met Dubbelleven
Lees ook mijn andere tips voor je boekpresentatie.
Gaaf jouw tips Jolanda, dank je wel.
Jouw blog ga ik goed bewaren tot ik mijn online boekpresentatie ga plannen.
Mooi Elly, Ik blijf de tips aanvullen.
Wat geweldig dat jij al deze tips bij elkaar gezet hebt Jolanda ❣️
Je doet er beslist heel veel mensen een enorm plezier mee. Dankjewel
Jouw vraag over je online boekpresentatie heeft mij gemotiveerd.