Hoe raak je je lezers met je boek-

Als je een boek schrijft wil je ook waarde geven. Je lezers gaan echt stappen zetten in hun persoonlijke of zakelijke succes als je ze echt raakt met je boek. Hoe doe je dat? Ik geef je een tip! Zorg voor herkenning en erkenning.

Als je als ondernemer een non-fictieboek schrijft, dan schrijf je natuurlijk voor je ideale lezer. Om die lezer echt te raken, zorg je voor herkenning en erkenning. Ik leg het uit.

Probleem of vraag van jouw ideale lezer

Wat is het probleem of de vraag van jouw ideale lezer? Ik geef een voorbeeld. Jij wilt een boek schrijven om zo jouw expertstatus te bevestigen. Alleen je weet niet hoe je nu echt jouw lezers raakt. Dat is jouw vraag of probleem. In dit blog geef ik jou een oplossing of antwoord. Dit doe je ook in je boek. Je start dus echt bij jouw ideale lezer. Weet je niet de vraag of het probleem? Vraag het dan aan je lezers in je nieuwsbrief of op social media.

Oplossing of antwoord

Wat is jouw oplossing of antwoord voor je lezers? Dit is de kern van jouw boek. Neem dit mee in jouw boekplan. Zo toon je de lezers van je boek wat jij ze te bieden hebt en kun je de koppeling maken naar je expertise.

Herkenning en erkenning



Hoe raak je je lezers? Door te zorgen voor herkenning en erkenning. Stel, je hebt een burn-out gehad en schrijft daar een boek over. Jouw ideale lezer zit nu tegen een burn-out aan. Begin dan niet met een uitleg van wat een burn-out is, maar zorg dat je lezer denkt: ‘Wow, dit gaat over mij. Deze auteur weet precies waar het over gaat.’

Hoe doe je dat? Begin met een verhaal. Vertel je eigen ervaringen of gebruik een case uit je dagelijkse praktijk. Vertel dat je op een ochtend niet meer je bed uit kon komen en niet eens meer de telefoon durfde op te nemen. Zorg voor herkenning en erkenning. Dat heeft jouw lezer nodig. Pas daarna gaat hij ook echt aan de slag met jouw tips.

Start met je ideale lezer

Alles start bij je ideale lezer. In mijn gratis online training: Start met je boek! leer ik je hoe je die bepaalt.