‘Is mijn boek goed genoeg?’ vroeg Carla tijdens ons gesprek over haar manuscript.
‘Ja’, zei ik, ‘de basis is er, maar niet voor je ideale lezer.’
Het bleef even stil.
Carla keek mij vragend aan. Als schrijfcoach ben ik soms stiekem ook een beetje business coach. Carla had al vier hoofdstukken geschreven voor ze mij als schrijfcoach inhuurde. Ze had bij haar hoofdstukken, op mijn verzoek, ook netjes haar ideale lezer helemaal uitgewerkt.
‘Lijkt Susan, je ideale lezer, op je huidige klanten?’ vroeg ik Carla.
‘Ja’, zei ze
‘Hoe zit dat voor de toekomst?’
‘Nu eigenlijk wil ik meer met startende ondernemers gaan werken. Dat past meer bij mij en mijn doel.’
Ik legde haar uit dat ik dacht dat Susan nooit haar boek zou kopen. Het was niet voor haar geschreven.
Susan of Katarina?
Samen bedachten we wie wel de ideale klant van de toekomst was. En daar ontstond Katarina, de startende ondernemer die aan zichzelf wilde werken. Ik zag haar voor me.
En toen stelde ik Carla de cruciale vraag. Je huidige ideale lezer past niet bij je huidige boek. Wat wordt het? Ga je je boek herschrijven of ruil je Susan in voor Katarina?
Wie is jouw ideale lezer?
Hoe zit dat bij jou? Voor wie schrijf jij je boek? Reken op een jaar voor het schrijven en publiceren van je boek. Welke verandering wil jij voor je bedrijf? Past jouw huidige klant daar nog bij of is er een verschuiving nodig? Neem dit mee als je werkt aan je boekplan. Schrijf je boek voor je ideale klant van de toekomst. Dat is jouw ideale lezer. Zo werkt je boek voor je bedrijf en andersom.
Wie is jouw ideale lezer? Deel je dat onder dit blog? Ja, dat is dus één persoon met een leeftijd, naam en geslacht. Het is niet je doelgroep. Die is veel ruimer.
Samen werken aan je boek?
Kun je hulp gebruiken bij het bepalen van je ideale lezer of andere onderdelen van je boekplan? Reserveer dan een gratis boeksessie met mij.
Geef een reactie