Waarom koop jij een boekAls ik in een boekwinkel ben, let ik niet alleen op boeken. Natuurlijk ze lokken me wel. Al die verzamelingen met kennis en verhalen. Al die verschillende covers, de geur van boeken en die laatste open plek in mijn boekenkast die roept. De geheimen van meer rust, sales, vrijheid. Of dat prachtige verhaal van toen of op die vreemde locatie.

Boeken betoveren mij. Ik pak ze op en leg ze weer terug. Maar niet allemaal natuurlijk. Ik kom nooit met lege handen thuis. Zonder boeken kan ik niet. Waarom koop jij een boek?

Gluren naar kopers

Maar ik blijf ook schrijfcoach en auteur. Ook al sta ik met de boeken in mijn handen, ik kijk ook naar de andere bezoekers in de boekwinkel.

Lopen ze rechtstreeks naar een bepaalde boekenkast of juist naar de stapels met bestsellers? Waar kijken ze naar voor ze een boek meenemen naar de kassa? Want die informatie kan ik gebruiken voor mijn boeken en voor mijn klanten. En ik deel die informatie ook graag met jou.

Waarom koop jij een boek?

  • Bewuste keuze
    Ben je op zoek naar een specifieke titel of ben je fan van een bepaalde auteur? Dan koop je waarschijnlijk gericht dat boek. Hoewel de kans natuurlijk blijft dat je je ook laat verleiden om andere boeken mee te nemen.
  • Rondneuzen
    Ben je niet op zoek naar een specifiek boek of loop je even een boekwinkel binnen op het station omdat jouw trein nog niet gaat? Waar let je dan op?

    • De stapel bestsellers
      In de meeste boekwinkels liggen er stapels boeken die bestsellers zijn of waar de boekhandel veel van verwacht. Ligt jouw boek daar? Dan is dit waarschijnlijk goed voor de verkoop. Veel lezers nemen daar een kijkje.
    • Een bepaald genre
      Je hebt een voorkeur voor een bepaald genre. Je leest vooral voor je werk, of juist levensverhalen of thrillers. Dan loop je waarschijnlijk naar een bepaalde boekenkast. Maar hoe maak je daarna de keuze? Natuurlijk is dat persoonlijk. Maar er zijn wel onderdelen van een boek die meer of minder van invloed zijn op het eindresultaat of je het boek terugzet of dat je het mee naar huis neemt.
    • De titel
      De titel van je boek is belangrijk. Spreekt hij je ideale lezer aan? Is het duidelijk wat de lezer kan verwachten? Is het een wervende titel? Wil je nu weten waar het boek over gaat? Is hij grappig? Of zit er een belofte in? Een titel is erg belangrijk.
    • De cover
      De cover van een boek, vaak in combinatie met de titel, spreekt je aan of niet. Past het bij het genre en het onderwerp? Zorgt het voor rust of is de uitstraling juist druk of trendy? Herken je de naam van de auteur? Het is een belangrijk onderdeel en ik adviseer mijn klanten ook om een goede vormgever te kiezen, maar voor mij persoonlijk heeft het minder invloed op mijn koopgedrag. Hoe zit dat bij jouw ideale lezer?
    • De achterflap
      Het eerste waar ik naar kijk voor ik een boek koop is de achterflaptekst en dat geldt voor veel mensen. Op de achterflap staat voor wie het boek is geschreven (doelgroep) en door wie (auteur), waarom ik het boek zou moeten lezen, het lezersresultaat (bij non-fictie), een prikkelende zin (fictie) en waarschijnlijk recensies van anderen die de lezer intrigeren.
      Een achterflaptekst is nier meer dan een verkoopmiddel, maar ook belangrijk als je net gestart bent met het schrijven van je boek. Hoe schrijf je nu een goede achterflaptekst?
    • Inhoudsopgave
      Schrijf je een non-fictieboek over je kennis en ervaring? Zorg dan voor een goede inhoudsopgave. Een potentiële koper zal daar vaak even doorheen bladeren om te kijken of het boek biedt waar hij of zij naar op zoek is. Ook bij een online boekwinkel kun je vaak het eerste deel van een boek zien als er een inkijkexemplaar beschikbaar is. Je kunt aan de inhoudsopgave een idee krijgen over de opbouw van het boek en de onderwerpen. Dus besteed er aandacht aan als je een non-fictieboek schrijft.
    • De eerste zin, alinea
      Als schrijfcoach weet ik binnen een minuut of een schrijfstijl mij aanspreekt en daarnaast ben ik ook niet zo geduldig bij bijvoorbeeld een thriller of een roman. Dus lees ik in de (online) boekwinkel de eerste alinea. Spreekt de schrijfstijl mij aan? Begint de roman of thriller midden in het verhaal (media res)? En wil ik nu verder lezen?

Een grotere verkoop

Het is duidelijk. Er spelen verschillende zaken een rol bij het kopen van een boek. Als je je goed verdiept in je ideale lezen en bovenstaande zaken, dan heb je al meer invloed op de verkoop, naast de andere boekpromotie natuurlijk.

De achterflaptekst

Mijn tip is als je een boek gaat schrijven, halverwege vastloopt of toe bent aan boekpromotie: Start met je achterflaptekst. Kun je daar hulp bij gebruiken? Doe dan mee met mijn gratis achterflapchallenge!