Een whatsappje, veel te laat op de avond, van een van mijn nieuwsbrieflezers (abonnees). Ze vraagt of ik ‘even’ naar haar manuscript wil kijken. En een ander verzoek van een ondernemer, die na een gratis boeksessie vraagt of ik ook even feedback wil geven op de structuur van zijn boek. Ik blijf het lastig vinden hoor: grenzen stellen. Maar ik werk er continu aan. Dus vraag ik of mijn klanten eerst een e-mail willen sturen, maak ik een offerte voor manuscriptbeoordeling en stel ik die potentiële klant voor dat hij mij inhuurt voor zijn boekplan.

Zo, gelukt. Tot de volgende uitdaging. Gelukkig heb ik al geoefend tijdens het schrijven van mijn boeken. Waarschijnlijk denk je nu aan heel veel woorden en inspiratie, maar een boek schrijven gaat vooral over grenzen stellen. En dat is niet altijd makkelijk.

Het begint al bij de start:

Stap 1 Het afbakenen van je onderwerp of thema

Je kunt geen boek schrijven over al je kennis en ervaring, tenzij je een serie wilt schrijven. Maar als je alles in je boek wilt proppen, is je boek waarschijnlijk niet meer interessant.

Stap 2 Kies een ideale lezer

Voor wie schrijf je je boek? Voor iedereen? Echt? Dat zijn heel veel mensen. Kun je dan nog wel de diepte ingaan? En hoe ga je die doelgroep bereiken? Maak een keuze en graag zo specifiek mogelijk. Schrijf voor je ideale lezer. En ja, dat is een persoon. Zorg voor verbinding, laat je ideale lezer herkenning en erkenning voelen. Raak haar of hem met je verhaal. Dit gaat je later ook nog helpen bij je boekmarketing.

Stap 3 De basis leggen

Je bepaalt je vorm en insteek en de structuur van je boek. En ja, dit heeft grote gevolgen voor de inhoud van je boek. Maar binnen deze grenzen heb je nog steeds veel vrijheid en zo wordt het echt een beter boek.

Stap 4 Nu ga je naar de kern

Je gaat je achterflaptekst schrijven. Hier heb je maar maximaal 250 woorden voor nodig, dus je moet je echt tot de kern beperken. Wat is de kern van jouw boek? Wat is je lezersresultaat en wat moeten de lezers echt van jou weten? Het is slechts nog een raamwerk en bij de laatste versie ook een marketingtool.

Stap 5 Je schrijfproces

Start met schrijven. Je gaat nu letterlijk tegen je eigen grenzen aanlopen, want je schrijft geen boek in een weekend. Hoe maak je tijd vrij voor het schrijven van je boek? Gebruik de Boekplanner, dat helpt al enorm voor je schrijfplan. Maar hoe ga je die schrijftijd bewaken? Wat als een klant belt, de kinderen aandacht vragen of er andere prioriteiten zijn? Kies! Zonder commitment kom je er niet en komt jouw boek er nooit.

Stap 6 Bepaal je deadline

Als je een boek schrijft kun je niet zonder een deadline, de uiteindelijke grens. Maar waar leg je die? Ga je lekker snel een boek schrijven? Of neem je de tijd en geniet je ook van het proces? En hoe ga je om met de grenzen van anderen? Denk aan de uitgever, de schrijfcoach, de redacteur, de vormgever, de illustrator of de fotograaf? Denk ook aan de drukker natuurlijk. Heb je haast of neem je de tijd? Bewaak die tijd en maak een tijdplan.

Stap 7 Je boekmarketing

En dan komt je boekmarketing. Welke acties wil je ondernemen? Wil je overal aanwezig zijn of ga je kiezen? Ook nu gaat het weer over grenzen stellen en kiezen. Waar zit jouw ideale lezer en wat past bij je onderwerp en bij jou? Stel grenzen! Je kunt beter een paar dingen goed doen dan allemaal losse acties uitzetten en overal willen zijn. Maak een keuze.

Hoe ga jij je schrijfproces begrenzen? Laat het weten onder dit blog.