Jij bent een expert, en deelt graag je kennis. De vraag is alleen: met wie? Als je je boek voor iedereen schrijft, schrijf je eigenlijkJouw-ideale-lezer- voor niemand. Bepaal daarom je ideale lezer.

Waarom?

Als je je boek voor een grote doelgroep schrijft, dan heb je toch veel meer lezers? Helaas, dat is niet waar, de kans is namelijk groot dat je dan de boot mist. Want hoe meer je in verbinding gaat met je lezer, des te groter het resultaat. En hoe krijg je dat voor elkaar als je voor een brede doelgroep zoals ‘ondernemende vrouwen van 35 tot 55’ schrijft? We hebben het dus niet over de doelgroep zoals je die nu voor ogen hebt, maar waarschijnlijk over een van hen. Maak het specifiek en ‘praat’ tegen je ideale lezer.

 

Wat zijn de voordelen?

  1. De lezer van jouw boek wil erkenning en herkenning
  2. Je weet welke vraag of welk probleem je gaat beantwoorden of oplossen
  3. De benodigde schrijfstijl is nu duidelijk
  4. Je weet welk deel van je kennis je moet delen
  5. Je weet welke bladen, boeken je ideale lezer leest
  6. Je ideale lezer heeft voorkeuren voor bepaalde sociale media, waar jij updates gaat plaatsen
  7. Je weet waar je je boek moet promoten
  8. Je ideale lezer is de koper van jouw boek
Je ideale lezer bepalen is de eerste stap van je boek.

Waarom niet alleen een doelgroep? 

Een doelgroep heeft overeenkomsten, maar vooral ook heel veel verschillen. Het is heel lastig om die hele groep te willen bereiken als je al die verschillen meeneemt in je verhaal. En herkenning en erkenning van de lezer is heel belangrijk. Pas dan koopt hij je boek en gaat het lezen, of nog liever toepassen en je bijpassende training boeken. En die overeenkomsten tussen de mensen van jouw doelgroep komen weer terug in je ideale lezer.
Daarom schrijf je voor de ideale lezer.

Leer je ideale lezer kennen

Maak je ideale lezer heel persoonlijk. Kies:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Uiterlijk
  • Hobby’s
  • Gezin, of juist niet
  • Beroep of onderneming
  • Welke andere boeken leest hij of zij?
  • Op welke social media zit hij?
  • Wat is zijn probleem? En wat is jouw oplossing?
Als je weet wie het is, dan weet je ook welke toon hem aanspreekt, wat zijn vragen of problemen zijn, en wat hij wil weten. Die informatie ga je verwerken in je boek en bij je boekpromotie.

Maak verbinding

Hoe maak je het nu zichtbaar? Een optie is je lezer te verwerken in een mindmap of een moodboard. Mijn ideale klant staat op mijn computer als achtergrondfoto. En als ik een vraag heb of een probleem bij het schrijven van mijn boek, dan denk ik: ‘Wat zou Mieke nu willen?’

Voor welke lezer schrijf jij je boek? Laat het weten, en reageer onder deze blog.

Wil jij ook aan de slag?
Meld je nu aan! en start met je boek.