Betrek je fans bij je boek

Bloggen voor je boek Je boek schrijven is natuurlijk het belangrijkste onderdeel van het traject, maar daar hoort ook boekpromotie bij. Hoe zorg je ervoor dat mensen op de hoogte blijven van je boek en je fans worden? Daar zijn verschillende methodes voor en een daarvan is bloggen voor je boek. Maar waar blog je dan over? Je kunt toch niet blijven roepen dat jouw boek eraan komt?

 

Bloggen voor je boek

Heb je een eigen website? Dat is mooi, want daar richt je je op je ideale klant en je ideale lezer behoort waarschijnlijk ook tot die doelgroep.

Via je blog houd je mensen op de hoogte, deel je je kennis en ervaring en geef je tips. Dit is ook een hele goede plek om iets over je boek te delen.  Wat? Dat is natuurlijk afhankelijk van de status van jouw boek.

Ik geef je 16 blogideeën voor je boek:

  1. Ja of nee? Zit er eigenlijk wel iemand op jouw boek te wachten? Welk deel van jouw onderwerp is voor jouw ideale lezer interessant? En welke vorm en insteek is er dan nodig? Je kunt natuurlijk zelf gaan worstelen en ik help je als schrijfcoach heel graag bij dit onderdeel, maar vergeet je lezers niet. Zij weten het geheim. Dus betrek ze hier al bij je boektraject. Dat gaat je een beter boek opleveren en je creëert nu al fans.
  2. Research. Zit je nog in de researchfase? Jouw lezers zijn waarschijnlijk ervaringsdeskundigen. Betrek ze erbij. En noem natuurlijk onderaan je blog dat je een boek schrijft over het onderwerp (met titel).
  3. Voortgang. Schrijf een blog over de voortgang van je boek. Waar zit je in het traject, waar loop je tegenaan en wat ben je aan het doen? Deel je frustratie, je successen, En hoeveel, wat of waar je hebt geschreven. Natuurlijk maak je meteen een foto voor bij je blog.
  4. Vraag? Stel een vraag in je blog.  Vraag je lezers welke vraag ze in je boek beantwoord willen hebben of voor welk probleem ze in jouw boek een oplossing willen vinden. Zo betrek je je lezers bij je boek en krijg je input en belangrijke informatie van je lezers c.q. klanten. Let ook goed op de woorden die je lezers gebruiken, wat hun ‘taal’ is. Dit kun je ook weer in je boek en je blog toepassen.
  5. Kwetsbaar. Deel je twijfels. Stel je kwetsbaar op en vertel dat je twijfelt over het schrijven van je boek. Want de twijfels die jij hebt over je boek hebben je lezers misschien ook wel over jouw onderwerp. Vraag ernaar.
  6. Samen. Doe het samen. Geef je lezers een rol in je boektraject. Deel 3 covers van je boek of verschillende opties voor de titel. Schrijf erbij waarom je deze keuzes maakt en vraagt daarna de mening van je lezers. Niet alleen betrek je ze zo bij je boek, je krijgt nog meer inzicht in je ideale lezer.
  7. Niet. Schrijf niet over je boek, maar wel over een deel van je onderwerp, een case van een klant of een vraag. Noem ergens in je blog dat je een boek schrijft over het onderwerp (titel).
  8. Tips. Geef tips. 10 tips voor… Onderaan eindig je met je call-to action: Wil je meer weten? In mijn boek (titel)… etc.
  9. Deel. Schrijf geen blog, maar geef een preview. Deel een hoofdstuk, een paar quotes of een ander deel van je boek. Zo geef je de lezers vast een inkijkje in je boek. Werk je met een reguliere uitgever? Vraag dan vooraf wat je mag delen. Je kunt ook al een voorinschrijving koppelen aan je preview. En natuurlijk moeten de lezers eerst hun naam en e-mailadres achterlaten, voor ze de rest van de preview ontvangen. Zo werk je meteen aan de groei van je mailinglijst.
  10. Boektrailer. Maak een boektrailer of laat er een maken. Gebruik die trailer op YouTube en embed (insluiten) hem in je blog met een inleidende tekst.
  11. Weggever. Maak een weggever bij je boek. Denk aan een online training, een video, een mp3, een stappenplan, e-boek of een checklist. Zo maak je een koppeling tussen je boek en je bedrijf, deelnemers komen op je mailinglijst en in je funnel en je interesseert deelnemers voor je boek en voor je bedrijf. Schrijf een blog over je weggever en noem daarin ook je boek.
  12. Interview. Interview een van je klanten over (een deel van) je onderwerp in je boek. Of als er een interview in je boek staat, deel dan een deel van dat interview in je blog. Zo geef je je lezers een inkijkje in je boek en in jouw werkzaamheden met je klanten.
  13. Wedstrijd. Geef een paar gesigneerde boeken weg. Stel vragen aan je bloglezers en koppel daar als prijs jouw boek aan. Dit worden jouw ambassadeurs en de wedstrijd deel je natuurlijk ook op social media.
  14. Recensies. Is je boek verschenen? Deel een paar recensies in je blog. Of vraag in je blog om een motivatie waarom jij een gratis boek zou opsturen naar de lezer, in ruil voor een recensie op een blog of bij een online boekenwinkel (zoals Managementboek of Bol.com).
  15. Boekpresentatie. Laat een video van je boekpresentatie maken. Geef op die dag een korte workshop over jouw onderwerp en daarna deel je de video op YouTube en met een begeleidende tekst in je blog. Zo kunnen veel meer mensen erbij zijn. En jij brengt weer je boek onder de aandacht.
  16. Gastblog. Schrijf een gastblog over jouw onderwerp en je boek. Zo bereik je weer nieuwe mensen.

Bloggen boekpromotieDit zijn maar 16 voorbeelden. Heb jij nieuwe ideeën voor een blog over je boek? Deel ze onder mijn blog.

Waar ga jij dit keer over bloggen voor je boek? Vergeet niet, het is een onderdeel van je boekpromotie.