Boeken, mijn kast staat er vol mee. Boeken van klanten, mijn eigen boeken, boeken over schrijven, promoten of publiceren en natuurlijk romans en thrillers. Ik kan niet zonder. Boeken zijn mijn leven, ze voegen zoveel waarde toe. Nodig mij uit op je kantoor of thuis en ik kijk eerst in je boekenkast. Zo leer ik je meteen beter kennen. Maar het mooist vind ik om zelf boeken te schrijven en om anderen daarbij te begeleiden. Want een boek schrijven geeft zoveel waarde:  voor jou en voor je bedrijf en voor je lezers. Een goed boek maakt de wereld een beetje mooier.

Twijfel je of je wel een boek zult schrijven? Ik vertel je de waarde van een boek:

 

Wat is de waarde van een boek?

Wat is de waarde van een boek schrijven?

Inhoudsopgave

  1. De waarde van een boek voor jou als auteur

  2. De waarde van een boek voor je bedrijf

  3. De waarde van een boek voor je lezers


1. De waarde van een boek voor jou als auteur:

Waarde van een boek voor jou als auteurNatuurlijk schrijf je je boek ook voor jezelf. Maar je zult je verbazen hoeveel dit je op gaat leveren, en nee, niet alleen zakelijk.

  • Structureert je kennis en ervaring
    Als expert heb je heel veel kennis over je vak. Door er een boek over te schrijven (her)structureer je je kennis en ervaring. Zo ontdek je nieuwe verbanden en dat je veel meer weet dan je had gedacht. Dat kan ook, niet allemaal in een boek. Dat geeft ook niet, je lezers hoeven ook niet jouw niveau te halen, een paar stappen lager is waarschijnlijk meer dan genoeg. Schrijf je een autobiografie dan zul je waarschijnlijk ook nieuwe inzichten krijgen en verbanden leggen die je vooraf nog niet zag. Het brengt jouw ervaringen in een ander perspectief.
  • Meer kennis door research
    Voor elk boek zul je in meer of mindere mate research moeten doen. En dit zorgt weer voor meer kennis, inzichten en ervaringen dan je al had.
  • Je naam op een boek
    Ja, echt ik kan het gevoel bijna niet omschrijven, maar je eigen boek in je handen houden, jouw naam op een boek, het is echt geweldig. Geloof me.
  • Inspiratie
    Terwijl je een boek schrijft, krijg je steeds meer inspiratie: voor andere boeken, blogs, video’s en berichten op social media. Dit is maar het begin.
  • Zelfvertrouwen
    Een boek schrijven is spannend. Wie zit er nu op jouw boek te wachten? Je bent helemaal geen expert. Jouw leven is voor anderen helemaal niet interessant en je kunt helemaal niet schrijven. Je bent niet de eerste die dit denkt.
    Maar jij gaat het wél redden, jouw boek komt er wel en daar help ik je graag bij. Heb je enig idee hoeveel dit je zelfvertrouwen zal vergroten?
  • Discipline
    Kun je een boek schrijven zonder discipline? Dat is heel erg lastig. Je hebt een boekplan nodig, zodat je ideale lezer, vorm en insteek, en structuur heel duidelijk is. En een schrijfplan, zodat je weet wat je wanneer je gaat schrijven. De Boekplanner helpt daar geweldig bij.
    Je zult regelmatig nee moeten zeggen, tegen anderen en tegen jezelf. Maar dat is een ja voor je boek en je lezers. Je gaat je disciplinespier versterken en je commitment vergroten. Dit gaat je ook helpen op andere gebieden. Want als je een boek kunt schrijven….
  • Schrijven is helen
    Als je schrijft over een lastig onderwerp of een moeilijke periode dan zul je zien dat er iets verandert. Want schrijven is helen. Iedere keer dat je over iets lastigs schrijft, gebeurt er iets. Maar ook als je over iets heel anders schrijft, zul je af en toe tegen je eigen beperkingen aanlopen en dit haalt de druk ervan af.

Dus jouw boek gaat niet alleen je lezers veel waarde geven, maar ook jezelf als auteur. Als dat je nog niet genoeg motivatie geeft om nu meteen te gaan schrijven of om mijn hulp in te schakelen
Maar wacht even. Ik ben nog niet klaar. Ben je ondernemer? Dan gaat jouw boek je ook veel waarde geven voor je bedrijf. Maar welke waarde dan?

2. De waarde van een boek voor je bedrijf

De waarde van een boek voor je bedrijfEen boek schrijven voor je bedrijf is een geweldig idee. Het gaat je zoveel opleveren als je een authentiek boek schrijft.

  • Expertstatus & autoriteit
    Als auteur heb je een andere status. Je bent dan expert over jouw onderwerp of thema. Mensen kijken anders naar je.
  • Eerder een uitnodiging voor events en lezingen
    Omdat je expert bent en veel kennis en ervaring hebt of je levenservaring hebt gedeeld, krijg je meer uitnodigingen voor evenementen en het geven van lezingen.
  • Langdurig visitekaartje
    Als je iemand ontmoet, geef je misschien wel je visitekaartje. Het kan zijn dat iemand je daarna uitnodigt om een linkedIncontact te worden of het kaartje netjes opbergt in een mapje, maar de kans is groot dat het in de vuilnisbak verdwijnt. Een boek is een langdurig visitekaartje. Het ligt op het bureau of staat in de kast. Het laat een blijvende indruk achter.
  • Zichtbaarheid
    Een boek levert je meer zichtbaarheid op via je boekpromotie en de media. En natuurlijk via de verkoop van je boek, en in de bibliotheek.
  • Branding
    Een boek zorgt voor meer of andere branding al gelang jouw insteek natuurlijk.
  • Vertrouwen
    Er zijn circa 9 contactmomenten nodig voor iemand met jou zaken wil doen. Een boek is een heel lang contactmoment.
  • Media-aandacht
    Als je auteur bent, krijg je meer media-aandacht. Als journalisten een kandidaat voor een interview, artikel of een programma zoeken, kiezen ze liever voor iemand die een boek geschreven heeft, voor een expert, een ervaringsdeskundige. En met je persbericht en je boekpromotie kun je ook contact zoeken. Daarnaast kun je als jouw onderwerp in de actualiteit staat ook regelmatig persberichten schrijven, contact zoeken of ingezonden brieven schrijven.
  • Marketing
    Als ondernemer investeer je natuurlijk tijd en geld in je marketing, zo zorg je voor groei van je bedrijf. Een boek is een geweldig marketinginstrument. Het is ook laagdrempeliger dan iemand meteen je product of dienst verkopen. Dit is een mooie stap ervoor en een eerste ja.
  • Verdieping ideale klant
    Een boekschrijven is een traject, waarschijnlijk kost het je wel een jaar. Daarom start je met je ideale lezer. Bedenk daarbij wie jouw ideale klant is over een jaar, als jouw boek in de winkel ligt. Misschien betekent dat wel dat je een ander onderwerp gaat kiezen, je werkgebied gaat vergroten of juist scherper gaat maken. Dit heeft invloed op de richting en groei van je bedrijf.
  • Onderscheiden van concurrenten
    Met een boek onderscheid je je van je concurrenten. Je staat voor je waarde, deelt jouw kennis en ervaring, laat jouw unieke insteek en manier van werken zien. Als er een keuze is, kiezen klanten liever voor iemand die een boek heeft geschreven.
  • Groter netwerk
    Je krijgt een groter netwerk. Je lezers leren jou zo een beetje kennen, ze gaan je opzoeken op social media, schrijven zich in voor je mailinglist en spreken je aan tijdens evenementen. Ze hebben het idee dat ze je al een beetje kennen.
  • Passief inkomen
    Als je boek klaar is, dan is het een onderdeel van passief inkomen. Natuurlijk blijf je aan boekpromotie doen, maar verder zijn er geen acties nodig. Je kunt je boek verkopen via je site, aanbieden aan je mailinglijst of verwerken in een funnel. Je verdient rechtstreeks aan je boek, krijgt royalty’s via je uitgever en een vergoeding via Lira, voor de uitleen van je boek via de bibliotheek. Mee je bent niet meteen financieel vrij. Maar het is een start.
  • Verdienmodel
    Een boek is onderdeel van je verdienmodel als je het goed doet. Het is een krachtige kennismaking met jou en je bedrijf. Een boek alleen is voor je lezers niet voldoende om écht aan de slag te gaan met jouw onderwerp. Koppel daarom je bedrijf aan je boek. Zorg dat de lezers zich inschrijven op jouw mailinglijst, een workshop of event. Maak een gratis (online) training bij je boek, een podcast, video, checklist of iets anders dat bij je boek past. Of bied een gratis (online) gesprek aan van 30 minuten. Bedenk een event, training, workshop bij je boek als betaald vervolg of een individueel traject. Dit is een onderwerp waarbij ik bij je meedenk als je voor individuele schrijfcoaching
  • Meer klanten en meer omzet
    Het is nu wel een inkopper natuurlijk, als je alle punten hierboven hebt gelezen. Maar een boek gaat zorgen voor meer klanten, of andere klanten en meer omzet voor je bedrijf.
  • Relatiegeschenk
    Met je boek heb je een geweldig relatiegeschenk voor al je klanten, of je VIP-klanten. Afhankelijk van je investering en prijs, kun je het ook cadeau geven aan je prospects waar je een gesprek mee hebt.
  • Materiaal voor een training of workshop
    Met je boek heb je ook meteen materiaal voor tijdens een training of workshop. Geef je ook incompany trainingen? Dan kiezen bedrijven eerder voor een trainer die ook een boek heeft geschreven.

3. De waarde van je boek voor je lezers

Waarde van een boek voor een lezerNatuurlijk schrijf je je boek voor je ideale lezer. Als je mij al langer volgt weet je waarom je die lezer op de huid zit in je boek. Waarom hij of zij niet anders kan dan jouw boek kopen. En met reden, want jouw boek gaat het leven van die lezer veranderen, als hij of zij stappen gaat zetten voor zijn of haar persoonlijke of zakelijke successen. En aan de slag gaat met jouw adviezen, tips of nieuwe inzichten die voortvloeien uit het lezen van jouw boek.

Wat is de waarde van jouw boek voor je lezers?

  • Nieuwe kennis
    De lezer krijgt nieuwe kennis via jouw boek, vanuit jouw ervaring en kennis van het vak. Als expert weet jij veel over het onderwerp of thema van jouw boek. Of je bent ervaringsdeskundige.
  • Herkenning en erkenning
    Een lezer herkent zich in jouw verhaal, of in enkele voorbeelden, of herkent de situatie van de ander. Daarnaast is er een gevoel van erkenning. ‘Ja, dat heb ik ook! De auteur begrijpt waar ik mee worstel of waar ik naar toe wil.’ Daardoor krijg je als lezer meer vertrouwen in de expertise van de auteur.
  • Nieuwe stappen zetten
    Jouw boek heeft ook een lezersresultaat, dat staat als het goed is ook op je achterflap. Als je als lezer nieuwe inzichten krijgt in jezelf, een ander of in processen, dan ga je door het lezen van een boek nieuwe stappen zetten voor je zakelijke of persoonlijke succes.
  • Praktische tips
    Schrijf je een boek met praktische tips of oefeningen? Dan kan de lezer daar weer mee aan de slag.
  • Geïnspireerd
    Of je nu een zakelijk boek, een autobiografie of een fictieboek schrijft, je gaat een enthousiaste lezer inspireren, misschien wel om anders naar dingen te kijken of om andere dingen te doen.
  • Bewustzijn, bezinning
    Een boek lezen is een mooi moment van bezinning, je bewust zijn van hoe het anders kan, van de waarde van jezelf en jouw leven.
  • Inzichten
    Een boek lezen zorgt voor nieuwe inzichten, door het leven van het verhaal van een ander, door herkenning of juist niet in personages of door de lessen van de auteur.
  • Helend
    Lezen heelt door alle punten hierboven.
  • Uit de eigen situatie
    Als je leest ben je even ergens anders. Aan het nadenken of aan het oefenen met een non-fictieboek, in het leven van de auteur van een autobiografisch boek of bij een fictieboek in een ander land, op een fantasieplek, je bent zeeman, een agent of je raakt verzeild in een thriller. Je bent uit jouw situatie en vergeet even je eigen zorgen.
  • Omgeving
    Als een boek je raakt en je zet stappen om iets te veranderen aan je leven dan heeft dan ook invloed op je omgeving. Je gaat de boodschap overbrengen, anderen helpen en meer. Zo maak je de wereld een beetje mooier.

Het is nu wel duidelijk, jouw boek is belangrijk voor je lezers. Dus ben je nog niet begonnen of halverwege gestrand? Zet vandaag je eerste stap en begin met mijn gratis online training: ‘Start met je boek!’. Je lezers wachten met smart op jouw boek. Maar welke waarde heeft jouw boek nu voor jou als auteur?

 

Ga jij nu je boek schrijven?

Twijfel je nu nog of je je boek (verder) moet gaan schrijven? Serieus? Mijn advies is om het dan niet te doen. Als je nu nog niet overtuigd bent van de waarde van jouw boek voor je lezer, jou en je bedrijf!

Ben je er nu nog meer van overtuigd dat je het moet doen en dat het je tijd- en geldinvestering meer dan waard is? Neem dan contact op met mij voor een boekstrategiegesprek. Dan gaan we samen sparren over hoe jij het beste boek schrijft dat waarde gaat leveren aan jou, je lezers en je bedrijf.

P.S. Vergeet niet om mijn gratis online training te volgen…

Wat is voor jou de waarde van een boek?